شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان
تاریخ : پنجشنبه 4 اسفند 1401
کد 71

در جلسه کارگروه کارشناسی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان مطرح شد؛

دغدغه بزرگ شرکت‌های پخش دارو درباره بدهی‌های انباشته دولتی

عدم پرداخت به‌موقع مطالبات شرکت‌های پخش دارو توسط بیمارستان‌ها و داروخانه‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی و نبود ساختار مشخص برای نحوه پرداخت به‌‌موقع این مطالبات مجددا جلسه کارگروه کارشناسی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان بررسی شد.
آخرین جلسه کارگروه کارشناسی مربوط به موضوع فوق در تاریخ 30/11/1401 با حضور مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری، معاون دفتر بازرسی استانداری، معاون بازرگانی و توسعه تجارت اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت استان، معاون سازمان غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، نمایندگان سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی، تأمین اجتماعی استان و اتاق‌های تعاون، اصناف و اعضای بخش خصوصی و تعاونی شورا برگزار شد.
روح‌الله میرزاامیری، مدیر اجرایی دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان در ابتدای این جلسه تأکید کرد برای هر کدام از مشکلات شرکت‌های پخش دارو یک راه‌حل کوتاه‌مدت استانی و یک راه‌حل میان‌مدت ملی که پیشنهاد آن به شورای گفت‌وگوی ملی ارسال می‌شود، ارائه خواهد شد.
در ادامه محمود اعتباری، معاون سازمان غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به افزایش مطالبات شرکت‌های پخش دارو و تجهیزات پزشکی ناشی از افزایش قیمت‌ها گفت: تولیدکنندگان و واردکنندگان در گذشته با شرکت‌های پخش به‌صورت مدت‌دار کار می‌کردند، اما دیگر حاضر به همراهی نیستند. تعدادی از شرکت‌‌‌های پخش دارو خواستار وصول مطالبات گذشته و برخی نیز خواستار تسویه نقدی در زمان تحویل هستند، اما امکان مدیریت هر دو مورد به‌طور همزمان برای دانشگاه علوم پزشکی مقدور نیست، مگر اینکه مساعدتی به این دانشگاه صورت گیرد.
احسان شهیر، مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری اصفهان نیز ضمن ارائه چند پیشنهاد، درخواست کرد حذف 3 درصدی که بابت قانون متوازت از بودجه دانشگاه علوم پزشکی کسر می‌شود، به‌عنوان یکی از راهکارهای رفع مشکلات موجود در جلسه شورای گفت‌وگو مطرح شود.
همچنین مهدی علیخانی، عضو هیئت‌مدیره انجمن صنعت پخش استان وقفه‌های موجود در واریز مطالبات توسط دانشگاه علوم پزشکی را دلیل انباشت این بدهی‌ها دانست و تأکید کرد، بدهی‌های این دانشگاه در چهار ماه اخیر به اندازه یک سال انباشته شده است.
آیتی، نماینده مدیریت درمان اداره‌کل تأمین اجتماعی استان نیز با ارائه آمارهایی از میزان تسویه بدهی‌ تأمین اجتماعی به دانشگاه علوم پزشکی، از پیگیری و تلاش این اداره‌کل برای تسویه بدهی باقی‌مانده خبر داد.
همچنین بهزاد فلاطون‌زاده، مدیر واحد امور حقوقی اتاق بازرگانی اصفهان ضمن اشاره به یکی از دلایل کسری بودجه دانشگاه علوم پزشکی، پیشنهاد کرد بخش دارو باید از خدمات تفکیک شود.
کامران پورجوهری، مشاور حقوقی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان نیز پیشنهاد کرد مکانیزمی برای تسویه بدهی تأمین اجتماعی در بخش دارو طراحی شود تا پرداخت این بدهی‌ها زیر نظر دستگاه‌های نظارتی از نظم مشخصی برخوردار گردد.
در پایان این جلسه پیشنهاداتی برای طرح در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان ارائه شد.