شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان
تاریخ : سه شنبه 22 خرداد 1403
کد 105

صف تقاضا را باید خلوت کنیم تا نیاز دقیق صنعت مشخص شود

بررسی چالش‌های فرایندهای جاری حاکم بر عرضه و فروش در بورس کالا

دومین جلسه کارگروه تخصصی کارشناسی دبیرخانه شورای گفت‌وگوی استان اصفهان که با محوریت تحلیل فرآیندهای جاری حاکم بر عرضه و فروش کالا در بورس کالا و بررسی فرآیندهای جایگزین پیشنهادی با طرح چندین راه‌حل برگزار شد.
به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، احسان شهیر، مدیرکل سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری اصفهان در جلسه کارگروه تخصصی کارشناسی دبیرخانه شورای گفت‌وگوی استان اصفهان که با محوریت تحلیل فرآیندهای جاری حاکم بر عرضه و فروش کالا در بورس کالا و بررسی فرآیندهای جایگزین پیشنهادی برگزار شد، اظهار کرد: راه‌حل قضیه این است که بنگاه‌های مربوطه ابتدا میزان تولید سالانه خود را مشخص کنند، سپس اگر مشخص نکردند جریمه شوند.
 وی افزود: برای صنایعی همچون فولاد خود باید کسری مواد اولیه را تأمین و وارد کند.
 مدیرکل سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری اصفهان تصریح کرد: با هدف بهبود محیط کسب‌وکار و برگزاری رقابت‌های عادلانه پیشنهاداتی مطرح و گفته شد که خود بنگاه‌ها موظف شوند در زیرساخت‌های خود هزینه کنند و نیز به میزان برق و یارانه انرژی که دریافت می‌کنند یارانه آنها واقعی شود و این هزینه در حساب صندوق مربوطه بیاید.
 وی ادامه داد: باید با ایجاد سامانه، صف تقاضا را خلوت کنیم تا نیاز دقیق صنعت در آن مشخص شود، اگر باز هم رقابت شدید پیش آمد پیشنهاد الزام به هزینه کردن در زیرساخت‌های خویش و واریز به صندوق عملی شود.
 
 روح‌الله میرزا امیری، مسئول دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان در این نشست گفت: با هدف حذف انگیزه و منفعت مالی عرضه‌کنندگان از ایجاد رقابت‌های غیرواقعی و کاذب، عواید مالی معاملات صورت گرفته با رقابت بیش از ۱۰ درصد به صندوق‌های تخصصی (محصولات پتروشیمی، محصولات صنعتی و معدنی، فرآورده‌های نفتی، محصولات کشاورزی) با کارکرد تأسیس و راهبری هر یک از این صندوق‌ها با مشارکت مستقیم یا غیرمستقیم شورای تأمین مالی ذیل وزارت امور اقتصاد و دارایی، بورس کالا، وزارت صنعت معدن و تجارت، وزارت نفت (در خصوص محصولات پتروشیمی)، تشکل مرتبط با عرضه‌کنندگان و تشکل‌های مرتبط با مصرف‌کنندگان عمده هریک از رسته محصولات صورت خواهد پذیرفت.
 وی افزود: پیشنهاد دیگر اینکه منابع صندوق‌های یاد شده به تأمین مالی طرح‌های سرمایه‌گذاری بالادستی و توسعه صادرات (یارانه صادرات، زیرساخت‌های صادراتی و...) اختصاص خواهد یافت.
 مسئول دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان گفت: در پیشنهاد دیگر وزارت صنعت معدن و تجارت نسبت به اصلاح و تکمیل فرآیندهای بررسی میزان تقاضاها از رویکرد گذشته محور و پیش‌بینی به رویکرد ترکیبی گذشته محور و آینده محور با هدف در نظر گرفتن جامع‌تر طرح‌های توسعه و یا موانع رفع شده تولید واحدهای صنعتی اقدام نمایند.
 وی بیان کرد: سازوکار پاسخ‌دهی به تقاضاهای خرد در حوزه محصولات فولادی همانند محصولات پتروشیمی توسط تشکل‌های اقتصادی صنایع مصرف‌کننده تدوین و به شورای گفتگوی ملی جهت بررسی و تصویب ارسال گردد.
 
 سعید زهره، معاون فروش و بازاریابی پتروشیمی رجال نیز بیان کرد: کل بورس و کل محصولات پتروشیمی را نباید با یک چشم نگاه کرد.
 وی اظهار کرد: در سال‌های گذشته محصولات پتروشیمی به خارج از بورس داده شد؛ اما برای صنایع تکمیلی منجر به پاره‌ای مشکلات و فقط امکان عرضه آن در بورس بود.
 معاون فروش و بازاریابی پتروشیمی رجال با اشاره به اینکه باید این رقابت باشد، گفت: اگر رقابت نباشد ضرر می‌کنیم، پس باید هر محصول به صورت تخصصی یک سقف درصد رقابتی بخورد و همه محصولات را نباید با یک چشم دید.