شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان
تاریخ : دوشنبه 10 بهمن 1401
کد 68

در جلسه کارگروه کارشناسی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مطرح شد؛ وجود ساختار مشخص پرداخت، راهکار تسویه مطالبات انباشته شرکت‌های توزیع دارو

درخواست انجمن شرکت‌های صنعت پخش در خصوص مشکلات شرکت‌های توزیع داروی استان اصفهان در جلسات کارگروه کارشناسی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان بررسی شد.

جلسات کارگروه کارشناسی مربوط به موضوع فوق در تاریخ‌های 15/10 و 23/11/1401 با حضور مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری، معاون دفتر بازرسی استانداری، معاون بازرگانی و توسعه تجارت اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت استان، معاون سازمان غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، نمایندگان سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی، تأمین اجتماعی استان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان، اتاق‌های تعاون، اصناف و اعضای بخش خصوصی و تعاونی شورا برگزار شد.
به گفته اعضای انجمن شرکت‌های صنعت پخش اصفهان، شرکت‌های صنعت پخش اقدام به خرید کالا از تأمین‌کنندگان در قبال ایجاد دیون با مدت زمان بازپرداخت مشخص می‌کنند و پس از دریافت کالا از تامین‌کنندگان، توسط شعبه یا شعبات خود و طی هماهنگی با معاونت غذا و داروی استان مطابق با قوانین و ضوابط مشخص شده اقدام به توزیع دارو در داروخانه‌ها و بیمارستان‌های استان می‌نمایند، اما عدم پرداخت به‌موقع مطالبات این شرکت‌ها توسط بیمارستان‌ها و داروخانه‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی به مشکل و دغدغه بزرگی برای فعالان این صنعت تبدیل شده است.
دبیر انجمن صنعت پخش استان اصفهان نیز معتقد است مطالبات شرکت‌های پخش از تأمین اجتماعی به بزرگ‌ترین چالش آنها تبدیل شده و این در حالی است که 70 درصد داروی استان توسط تأمین اجتماعی مصرف می‌شود. این انجمن مطالبات شرکت‌های پخش را به صورت به‌روز برای معاونت غذا و دارو ارسال می‌کند و خواستار پیگیری این مطالبات است. همچنین وجود یک ساختار پرداخت و تسویه با شرکت‌های پخش و اجرای قانون مربوط به جدایی بودجه دارو از سایر بودجه‌ها از دیگر مطالبات شرکت‌های پخش دارو است.
در این جلسه روح‌الله میرزاامیری، مدیر اجرایی دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان با بیان اینکه عدم پرداخت مطالبات شرکت‌های پخش می‌تواند تبدیل به موج منفی در فضای اقتصادی و کسب‌وکار استان شود، اظهار داشت: در نهایت افرادی که از این روند متضرر می‌شوند، دامنه گسترده‌تری از اعضای انجمن صنعت پخش خواهند بود. مشکلاتی نیز در بخش دولتی وجود دارد که امیدواریم راهکار مناسبی برای آن پیدا کنیم.
مکاتبه استانداری با معاون اول رئیس‌جمهور درباره مشکل بسته شدن سقف درآمد دانشگاه علوم پزشکی، واریز شدن هزینه مرتبط با دارو به حساب شرکت‌های پخش تعیین‌شده توسط انجمن به‌جای تأمین اجتماعی و تعریف کد خزانه برای آن و پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به شرکت‌های تولیدی دارو در اصفهان به‌‌صورت فوری نیز پیشنهادات احسان شهیر، مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری اصفهان بود.
آیتی، معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت اداره‌کل تأمین اجتماعی استان نیز تصریح کرد: مطالبات تأمین اجتماعی به دانشگاه تا پایان فروردین 1401 از طریق اوراق گام با 24 درصد نرخ بالاسری تسویه شده که اگر نرخ تنزیل آن در بورس بیشتر باشد سازمان خود را مکلف کرده نرخ بالاسری تنزیل را هم به دانشگاه پرداخت نماید. کمتر از یک ماه است که اوراق رابه دانشگاه تحویل داده‌ایم، اما دانشگاه هنوز اوراق را به داروخانه‌ها نداده است. مابقی مطالبات بخش خصوصی بابت دارو تا پایان مهرماه به‌صورت نقدی و 60 درصد مطالبات آبان و آذرماه هم تسویه شده است. در حوزه درمان مستقیم هم تاپایان مردادماه تسویه نقدی انجام شده است.
خالویی، مدیر مالی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز بانک رفاه را متولی و کارگزار اوراق گام دانست و تأکید کرد هنوز عملیات آن قطعی نشده است. از طرفی تأمین اجتماعی اوراق گام را تحویل داده اما این اوراق هنوز به دست متقاضیان نرسیده است.
مجید سرایانی مدیر برنامه‌ریزی، بودجه و پایش عملکرد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز بیان کرد: مطابق ماده (38) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) سازمان‌های بیمه‌گر خدمات درمانی موظف‌اند 60% صورتحساب‌های ارسالی از سوی بیمارستان ‌های طرف قرارداد را قبل از رسیدگی ظرف مدت دو هفته به عنوان علی‌الحساب و سایر مطالبات موسسات و مراکز بهداشتی و درمانی را تا سه ماه پس از تحویل اسناد مربوط به نماینده رسمی صندوق مربوطه پرداخت نمایند. در صورت عدم اجرای حکم این ماده سازمان‌های بیمه‌گر موظف به تأمین ضرر و زیان آن معادل نرخ اوراق مشارکت هستند اما سازمان تأمین اجتماعی بابت این ضرر و زیان تاکنون چیزی به دانشگاه پرداخت نکرده است.
وی در ادامه به برخی موانع و مشکلات موجود بر سر راه انتقال فرم‌ها اوراق گام به تهران و نقد کردن اوراق توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: علی‌رغم تبصره(17) که مکلف کرده درآمدهای دارویی جدا شود، 3 درصد از درآمدهای دانشگاه بابت قانون متوازن کسر و از چرخه پرداخت به شرکت‌های دارویی حذف می‌شود.
همچنین محمود اعتباری، معاون سازمان غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به مشکل مطالبات انباشته شرکت‌های پخش از تأمین اجتماعی گفت: بیش از 70 درصد بیمه‌شدگان استان تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند و امیدواریم بتوانیم بر اساس بازپرداخت بیمه تأمین اجتماعی به  دانشگاه با شرکت‌های پخش تسویه کنیم. از طرف دیگر شرکت‌های پخش درباره اقلامی که به ما می‌دهند خواستار تسویه نقدی یا حداکثر یک‌ماهه هستند، اما امکان تسویه همزمان بدهی‌های قبلی و خرید نقدی را نداریم. نرخ تنزیل اوراق، دیگر نگرانی شرکت‌های پخش است. تأمین اجتماعی می‌گوید نرخ تنزیل را قبول می کند و اگر تضمین شود که این تنزیل پرداخت شود، مشکل رفع می‌شود.
مهاجر زینلی، معاون دفتر بازرسی استانداری اصفهان نیز رفع مشکل مطالبات انباشته شرکت‌های پخش دارو را مستلزم ورود سازمان بازرسی یا پیگیری حقوقی دانست.
نماینده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان نیز با تأکید بر گردآوری فهرست شرکت‌ها و میزان دقیق مطالبات آنها و همچنین میزان بدهی تأمین اجتماعی و شستا به‌صورت شفاف گفت: دانشگاه علوم پزشکی باید پیش‌نویسی از سقف درآمدی که می‌تواند تا پایان سال داشته باشد در اختیار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قرار دهد تا طی هماهنگی با دفتر امور سلامت سازمان برنامه و بودجه راهکاری برای مشکل پر شدن سقف بودجه ای بیندیشیم.
مشاور امور حقوقی اتاق بازرگانی اصفهان نیز راهکار رفع مشکل بدهی‌های انباشته را تدوین یک برنامه زمان‌بندی دقیق برای پرداخت بدهی‌های طرف‌های درگیر به یکدیگر و اولویت‌بندی آنها به کمک دستگاه های نظارتی استان دانشت.
همچنین نادری، معاون بازرگانی و توسعه تجارت اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه بخشی از مشکلات مربوط به مطالبات شرکت‌های توزیع دارو باید در ستاد تسهیل مطرح و پیگیری شود، اضافه کرد: می‌توان با امضای یک تفاهم‌نامه که دو طرف درگیر آن را قبول داشته باشند و طبق آن پرداختی ها انجام شود، این مشکلات را رافع کرد.
در نهایت مدیر اجرایی دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان با تأکید بر پیگیری موضوعات کلان مطرح‌شده در این جلسه از سوی استانداری اصفهان، پیشنهاد کرد ابتدا میزان دقیق مطالبات و پرداختی‌ها مشخص و سپس جدول زمان‌بندی تسویه دیون تدوین شود.