شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان
تاریخ : يکشنبه 20 آذر 1401
کد 59

مسائل و مشکلات در خصوص برندهای تجاری در استان اصفهان در دستورکار کارشناسی شورا قرار گرفت.

جلسه کارگروه کارشناسی شورا با همکاری کمیسیون صنایع اتاق در خصوص بحث و تبادل نظر درخصوص مسائل و مشکلات در خصوص برندهای تجاری در استان اصفهان برگزار شد.

جلسه کارگروه کارشناسی در تاریخ 1401/09/19با حضور مدیران کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری، دفتر هماهنگی سرمایه گذاری و اشتغال، نمایندگان سازمان های مدیریت و برنامه ریزی و جهاد کشاورزی، ادارات کل صمت استان، فرهنگ و ارشاد اسلامی استان،ثبت اسناد و املاک استان، اتاق های تعاون و اصناف، اعضای بخش خصوصی و تعاونی شورا و فعالین اقتصادی آگاه در زمینه برند برگزار گردید.
در این جلسه به عدم وجود شعبه تخصصی در استان و صرف هزینه و زمان زیادبرای فعالان اقتصادی در مراجعات به تهران جهت حل مشکلات و پیگیری مشکلات خود در حوزه علامت (نشان) تجاری اشاره گردید. همچنین فقدان متولی امور مرتبط با نشان تجاری از سوی حاکمیت در استان  و عدم وجود بستری برای دریافت نظرات استان ها از یک سو و از سوی دیگر عدم فعالیت منظم کمیسیون ملی نشان تجاری و در نتیجه انباشت مشکلات این حوزه از دیگر مسائل مطروحه بود.
در این جلسه آقای میرزاامیری مدیر اجرایی دبیرخانه شورا بیان داشت:
در حال حاضر احتکار برند در کشور صورت می­گیرد که سبب شده فعال اقتصادی به منظور ثبت برند مجبور به پیشنهاد دهها نام شود و در انتها نیز از برندهای ثبت شده موجود خریداری کند. برای حل این مشکل نیاز است ماده قانونی پیشنهاد داده شود که اسناد تجاری سازی بعد از سه سال توسط مالک برند ارائه شود و در صورت عدم ارائه، مالکیت برند از وی سلب گردد.
در ادامه آقای امینی مشاور بنیاد ملی نخبگان و آگاه در زمینه برند افزود:ثبت برند فقط مهم نیست و بعد از سه سال باید تجاری سازی شود که این موضوع در قوانین ایران مورد غفلت قرار گرفته است.فقط زمانی ­که مدعی در خصوص برندی شکایتی داشته باشد باید اثبات کند که آن برند به مدت سه سال فعال نبوده در حالیکه این وظیفه می بایستی بر دوش دستگاههای اجرایی مسئول در این زمینه باشد.

در ادامه آقای هادی زاده،سرپرست اداره کل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان گفت: ثبت برند کمتر از یکسال است که به این اداره کل تفویض شده و یک سری مقدمات اولیه در استان انجام می گیرد و تصمیمات نهایی با تهران است و اداره ثبت استان به عنوان کاربر عمل می کند.
سرکار خانم باقرصاد رئیس گروه مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در ادامه با اشاره به اینکه قوانین در حال حاضر بعضا مربوط به سال 43 است و به روز رسانی نشده اند. بزرگترین مشکل در حوزه برندرا مجوزهایی دانست که به برندها داده می شود و اداره کل ارشاد به هیچ عنوان اجازه تبلیغ آن را ندارند. چون خلاف قانون منع به کارگیری اسامی و عناوین بیگانه است. شرکت ها مجوزشان را از اداره کل صمت و ثبت شرکتها گرفته اند ولی زمانیکه برای تبلیغات مراجعه می­کنند چون نام بیگانه انتخاب کرده ­اند به هیچ عنوان نمی­توان اجازه تبلیغات به آنها داد.
در پااین پس از ارائه نظرات و پیشنهادات سایر فعالان بخش خصوصی و دستگاه های اجرایی مرتبط پیشنهاداتی از جمله افتتاح شعبه ویژه رسیدگی به جرایم علامت تجاری و برند در استان اصفهان و تشکیل کمیسیون متناظر با کمیسیون ملی نشان تجاری در استان به منظور بررسی، تایید و تصویب پیشنهادات سازنده مرتبط با علایم تجاری و توسعه آن در استان ارائه گردید.