شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان
تاریخ : سه شنبه 21 تير 1401
کد 57

پیشنهادات فعالان اقتصادی در خصوص مسائل و مشکلات حوزه صنایع دستی در دستور کار کارشناسی شورا قرار گرفت.

پیرو درخواست کمیسیون گردشگری، برند و فرش و اتحادیه صنایع دستی اصفهان مسائل و مشکلات حوزه صنایع دستی موضوع جلسه کارشناسی شورا قرار گرفت.

صنایع دستی در ابعاد اقتصادی از جمله اشتغال زایی، توسعه صادرات، ارز آوری، توسعه پایدار و توسعه و رونق گردشگری نقش و اهمیت ویژه ای در فرآیند توسعه ملی ایفا می کنند. کمیسیون گردشگری، برند و فرش با همکاری اتحادیه صنایع دستی استان اقدام به احصا مشکلات این حوزه نموده و موضوعات را از طریق دبیرخانه شورا طی جلسات متعدد کارشناسی مورد بحث و بررسی قرار دادند.
جلسات کارگروه کارشناسی در تاریخ­های 1400/12/18، 11و 18و31/ 03 ، 06 و­­ 1401/04/20با حضور مدیر کل گمرکات استان، نمایندگان استانداری، سازمان­های مدیریت و برنامه­ ریزی و جهاد کشاورزی، اداره کل صمت استان، اداره کل امور مالیاتی استان، اتاق­های تعاون و اصناف، اعضای بخش خصوصی و تعاونی شورا، کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات و  کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی و مشاورین گمرکی، حقوقی و مالیاتی اتاق برگزار گردید.
اهم مذاکرات این جلسات به شرح ذیل می باشد:

آقای شیردل، رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان:
محدودیت در عرضه فلزات گرانبها و ظروف نقره، سبب شده تا نقره خام به صورت قاچاق وارد کشور گردد و از طرفی  مواد اولیه (نقره خام) مورد استفاده، بصورت نامرغوب و غیراستاندارد توزیع شود که این موضوع، تولیدکنندگان صنایع دستی را دچار مشکل نموده است.
همچنین طبق ضوابط اجرایی موضوع ماده 10 آیین نامه ورود و صدور فلزات گرانبها مصوب شورای پول و اعتبار بانک مرکزی، فلز نقره همانند فلز طلا در رویه های جاری مشمول قوانین سختگیرانه (همانند پشتوانه پولی بانک مرکزی)  شده که این امر سبب ایجاد مشکلات فراوانی در حوزه تجارت محصولات صنایع دستی در حوزه نقره گردیده است.
در خصوص آزمایشات ارزیابی نیز اتحادیه صنایع دستی اصفهان استان آمادگی دارد تا با همکاری اداره کل استاندارد از طرق آزمایشگاه همکار با استفاده  از دستگاه­XRF(که نیازی به آزمون تخریبی نداشته باشد)،نسبت به ارزیابی محصولات صادراتی صنایع دستی اقدام نمایند.
آقای میرزاامیری، مدیر اجرایی دبیرخانه شورا:
پیشنهاد می شود با هدف تقویت هماهنگی ها و توسعه برند استانی در حوزه های فرش، صنایع دستی و گز،  دبیرخانه های دائمی مربوطه با ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری و عضویت یک نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان، شهردار، مدیران کل صمت، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان و رییس اتحادیه­ های مربوطه ایجاد و در اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی اصفهان مستقر شوند.
آقای صفاری پور، نماینده سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان:
نیاز است آمار به روز شده بافندگان فرش و فعالان حوزه صنایع دستی سراسر کشور به تفکیک استان ها با درج مشخصات شناسنامه اي و کدملی، توسط ادارات کل صمت و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با همکاري تشکل هاي مربوط و ادارات کل تأمین اجتماعی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با پیگیری از وزارت­های متبوع حداکثر ظرف مدت یک ماه تهیه و به دبیرخانه شورا ارسال گردد تا نسبت به تعداد قالیبافان و شاغلان صنایع دستی به استان سهمیه داده شود.
آقای سعیدی، معاون اداره کل امور مالیاتی استان:
وجود ابهام در خصوص وضعیت هنرمندان صنایع دستی (تشخیص فروشنده از تولیدکننده)، سبب شده تا برخی از هنرمندان تولیدکننده صنایع دستی از شمول معافیت ماده 142 قانون مالیات­های مستقیم خارج شده و به تبع آن،برخی ازکارگاه های صنایع دستی تعطیل شده است.
از طرفی با توجه به تأکید اداره کل امور مالیاتی مبنی بر لزوم شفافیت در تکمیل اظهارنامه های مالیاتی، عدم آگاهی تولیدکنندگان این حوزه از قانون، مشکلات فراوانی را ایجاد نموده است.
آقای کوهستانی، مدیرکل گمرکات استان:
کلاسهای آموزشی تخصصی به منظور صدور مدارک ارزیاب صنایع دستی، تشکیل و از سامانه های ثبت و ارزیابی آنلاین استفاده شود. و همچنین اداره کل گمرکات آمادگی دارد تا نسبت به برگزاری کلاس­های آموزش قوانین و مقررات گمرکی و تجاری به فعالان اقتصادی حوزه صنایع دستی ظرف مدت یک ماه اقدام نماید. در خصوص قوانین کشورهای هدف نیز پیشنهاد می گردد سازمان توسعه تجارت، قوانین صادراتی کشور­های هدف بازار صادراتی حوزه صنایع دستی را احصا کرده و جهت اطلاع صادرکنندگان این حوزه در سایت خود بارگذاری نماید.
آقای شهیر، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری:
بهتر است به منظور تقویت صادرات صنایع دستی، اتحادیه صنایع دستی اصفهان با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان (شتابدهنده بردار)، نسبت به ایجاد شرکت مدیریت صادرات با مشارکت تولیدکنندگان و صادرکنندگان این حوزه اقدام نماید.
در پایان پیشنهادات مذکور افرادشرکت کننده در این جلسات جهت جمع بندی و طرح در صحن جلسات اصلی جمع آوری گردید.