شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان
تاریخ : چهارشنبه 1 تير 1401
کد 56

مسائل و مشکلات کسری سوخت جایگاه داران استان در دستورکار کارشناسی شورا قرار گرفت.

جلسه کارگروه کارشناسی در تاریخ 1401/03/12 با موضوع بررسی مسائل و مشکلات کسری سوخت جایگاه داران برگزار شد.

نفت گاز و بنزین ارسالی از انبار شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی به جایگاه های سوخت دارای کسری های نامتعارفی بوده که علیرغم پیگیری های انجام شده توسط این انجمن از شرکت پخش فرآورده های نفتی، هیچ پاسخی دریافت نشده و هیچگونه اقدامی صورت نپذیرفت. این موضوع در یکصدوهفتادوپنجمین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان مطرح گردیده و مقرر شد با توجه به ماهیت موضوع از طریق شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان دنبال شود.
در ابتدای جلسه آقای طباطبایی رییس انجمن صنفی مجتمع های خدماتی رفاهی بین راهی بیان داشت:
درخواست جایگاه داران این است که فرآورده به صورت تناژ عرضه گردد به دلیل اینکه دمای استاندارد فرآورده نفت و گاز 60درجه فارنهایت و چگالی 820گرم در نظر می گیرد در حالیکه هرچه دما بالاتر رود با کسری مواجه می شود.چون به ازای هر درجه حرارات 13 تا 5/15 لیتر کسری ایجاد می شود. اختلاف دما بین زمان توزیع تا تحویل فرآورده نفتی اتفاق می افتد. بارنامه های شرکت پخش وزن مخصوص را بر اساس دما لحاظ کرده است. این در حالی است که در منطقه نایین از انبار نایین هیچ موقع کسری نداشته و بیشتر سرک داریم.جرایم بر اساس قیمت فوب خلیج فارس محاسبه می گردد و مطالبات جایگاه داران با تعلیق یک ماهه جرایم، بلوکه شده که درخواست داریم این مطالبات آزاد گردد و گرنه معوقات جرایم برای ما سودی نداشته است. جایگاه داران عقیده به به کاهش فشار از 60 به 55 دارند ولی پالایشگاه اصفهان چون یک پالایشگاه خصوصی است این موضوع را قبول نمی کند.
در ادامه آقای کامران رئیس انجمن صنفی جایگاه داران افزودند: کسری سوخت در استانهای دیگر نیز اتفاق می افتد مثل آذربایجان و خوزستان و در استانهایی مثل گیلان این کسری پایین است. رای دیوان عالی کشور حق را به جایگاه داران داده است و طبق آن شرکت ملی پخش حق گرفتن جرایم از جایگاه داران را ندارد که به صورت وحدت رویه می توان از آن استفاده کرد.
در این جلسه آقای افراسیابی معاون شرکت ملی پخش منطقه اصفهان گفت:
ما با تحویل محصول به صورت تناژ مشکلی نداریم، شرکت پخش قبول دارد و مسولیت آن را نیز می پذیرد. به خاطر اینکه خاک فرآورده را آرام می کند به خاطر همین زیر زمینی تعریف شده و اختلاف دمایی نخواهد داشت اگر به محکمه رفتید و حکم گرفتید مجبوریم اجرا کنیم.فرآورده ما فرآورده تحویلی از پالایشگاه است . وزارت نفت محصول خودش را استاندارد کرده است و جدولی داده که در آن برای بنزین در فصل تابستان فشار بخار گاز باید بین 45 تا 60 باشد. در بنزین و نفت و گاز استاندارد نقطه ای وجود ندارد از زمانی که پالایشگاه خصوصی شده سبب شده حجم همان بلشد ولی وزن کاهش پیدا می کند.بخش خصوصی به دنبال کسب سود خودش است.رنج 45 در ده هزار برای بنزین و رنج صفر برای نفت گاز چشم پوشی می شود.فرآورده ای که از پالایشگاه می گیریم در انبار دپو می شود .مخازن دریافت و تحویل فرق می کند و 72 ساعت باید خواب داشته باشد.نشتی در خط، عدم نظارت موقع تخلیه،نفت کشهای تخلیه نشده و حاضر نبودن جایگاه داران بر سر مخازن موقع تخلیه و....از عوامل ایجاد کسری در فرآورده هاست.  تنها استانی که از سال 96 تا الان جرائمش را پرداخت نکرده استان اصفهان بوده است که در کل کشور نمود پیدا کرده است.
آقای شهیر، مدیرکل محترم دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری در ادامه بیان داشت:
حق تبخیر برای گازوئیل وجود ندارد ولی برای بنزین وجود دارد. آن چیزی که جایگاه داران پرداخت می کنند بابت کسری غیر مجاز است و در خصوص عرضه خارج از شبکه با تعزیرات مواجه هستند.
در پایان آقای میرزاامیری مدیر اجرایی دبیرخانه شورا بیان داشتند:
وقتی منبع تغذیه از اصفهان به نایین منتقل می شود کسری به میزان قابل توجهی از بین می رود، نشان می دهد که عامل موثر چیز دیگری بوده است.بحث فنی دیده نشده است اداره کل استاندارد و شرکتهای علمی تحقیقاتی یک پیشنهاد روی بنزین و نفت و گاز بدهند که اگر وزارت نفت مکلف بوده که سیستم مانیتورینگ را اجرا کند، باید ضمانت اجرایی برای تسریع در پیاده سازی سیستم مانیتورینگ داشته باشد. هر گونه کسری نباید کسری نباید عرضه خارج از شبکه دیده شود.احتمال بروز خطا در پروسه سوخت به طور مثال با 20 مورد سنجیده می شود نمی توانجایگاه داران را در ازای این بیست مورد تنها مقصر دانست و جریمه کرد.هر جا احتمال خطا هست ابزارهای کنترلی را به همان سمت حرکت داده و فشارش را بر روی جایگاه دار وارد نکرد.