شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان
تاریخ : پنجشنبه 30 تير 1401
کد 53

حذف معافیت ورود ماشین آلات تولیدی و صنعتی، معدن و کشاورزی از پرداخت حقوق ورودی در دستورکار شورا قرار گرفت.

جلسه مجازی کارگروه شورا با موضوع حذف معافیت ورود ماشین آلات تولیدی و صنعتی، معدن و کشاورزی برگزار شد.

جلسه کارگروه کارشناسی در تاریخ 1401/04/28به صورت مجازی با حضور مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری، رییس کل گمرکات استان، نمایندگان سازمانهای مدیریت و برنامه ریزی و جهاد کشاورزی، اداره کل صمت استان و اتاق های تعاون و اصناف، اعضای بخش خصوصی و تعاونی شورا و اعضای کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی برگزار گردید.
در این جلسه آقای زینلی پور، معاون برنامه ریزی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان بیان کرد:
میزان سرمایه گذاری بخش صنعت در استان در حال کاهش است و نرخ بیکاری 10درصد به 12 درصد رسیده است. مگر می شود به دنبال رشد اقتصادی 8% بود ولی امکانات و پیش نیازهایش را فراهم نکرد. در خصوص ماشین آلات و تجهیزات تولیدی و صنعتی دو پیشنهاد را می توان ارائه کرد: اول اینکه ماشین آلاتی که تکنولوژی ساخت آن در داخل وجود ندارد باز هم به تشخیص وزارت صمت از معافیت برخوردار باشند و دوم اینکه واحدهای صنعتی که خرید کرده و ثبت سفارش انجام داده­ و به دنبال تخصیص و تامین ارز بوده­اند و در حال حاضر باید حقوق گمرکی پرداخت کنند، از این معافیت بهره ­مند شوند.
در ادامه 
آقای امامی، دبیر کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان گفت:
صنعت نساجی 5/8 درصد از تولید ناخالص ملی و 21 درصد از اشتغال را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که در سال 1390 سهمش در تولید ناخالص ملی، 12 درصد بوده است.علت عمده این اتفاق قدیمی بودن ماشین آلات است. عمر مفید ماشین آلات نساجی 8 سال است و در این بخش بیش از 70 درصد از ماشین آلات فرسوده است.آخرین باری که دولت به این صنعت کمک کرده سال 82 بوده و بعد از آن هیچ کمکی از سمت دولت به این بخش نشده است.
پس از آن آقای کوهستانی، مدیرکل گمرکات استان افزودند:
تاکنون مطابق با بند غ ماده 119 قانون امور گمرکی و قانون رفع موانع تولید، ماشین آلات و تجهیزات تولیدی، صنعتی، کشاورزی و معادن مشمول معافیت از پرداخت حقوق ورودی می شدند که به یکباره در پاراگراف آخر بند ص تبصره 6 قانون بودجه 1401 این معافیت لغو شد. در ماده 3 قانون جهش تولید دانش بنیان نیز بند غ ماده 119 قانون امور گمرکی لغو و دولت را موظف کردند متناسب با تولید حقوق ورودی را برای ماشین آلات حذف کند.
در ادامه آقای شهیر، مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اظهار داشتند:
اگر در خصوص عملکرد اداره کل ماشین آلات و ماشین سازی وزارت صمت انتقاداتی وجود داشته مجلس می توانست از بعد نظارتی خود بر عملکرد دولت وارد عمل شده و تذکرات را در این زمینه به وزارتخانه مذکور می داد، نه اینکه قانون معافیتهای ماشین آلات را حذف کند و بار عملکرد نادرست این وزارتخانه و اداره کل مربوطه را بر دوش تولیدکننده و مردم بگذارد.
 آقای میرزا امیری، مدیر اجرایی دبیرخانه شورا در ادامه افزودند:
در خصوص استهلاک ماشین آلات تولیدی، صنعتی،معادن و کشاورزی سالیان متمادی است که سرمایه جدیدی وارد کشور نکرده ایم و در صورتیکه این اتفاق به زودی نیفتد و ما بدنه صنعت و تولید کشور را نوسازی نکنیم، نمی توانیم انتظار داشته باشیم که در آینده محصولاتی را بتوان تولید کرد که قابلیت صادرات داشته باشد. لذا لازم است پیشنهادی در خصوص  اصلاح ماده 3 قانون جهش تولید دانش بنیان ارائه شود.
در پایان
سایر نمایندگان دولت و بخش خصوصی مدعو به بیان نظرات تخصصی و راهکارهای خود پرداخته و در نهایت پیشنهاداتی در سطح استانی و ملی به منظور طرح در جلسات اصلی آتی شورا مطرح گردید.