شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان
تاریخ : شنبه 15 مرداد 1401
کد 52

تدوین و بررسی شاخص های عملکردی (OKR & KPI) حوزه فناوری و نوآوری استان با هدف برنامه ریزی و مدیریت بهتر در دستورکار کارشناسی شورا قرار گرفت

موضوع بررسی مسائل و مشکلات شرکت های دانش بنیان و شاخص های عملکردی حوزه فناوری و نوآوری استان با هدف برنامه ریزی و مدیریت بهتر در دستور کار شورا قرار گرفت.

عدم وجود شاخص های عملکردی در حوزه فناوری و نوآوری استان، سبب شده که فرآیند دستیابی به اهداف این حوزه با مشکل مواجه بوده و ابزاری جهت اندازه گیری میزان دسترسی به اهداف نباشد. لذا با توجه به نامگذاری سال 1401 تحت عنوان «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» این موضوع در دستور کار کارشناسی شورا قرار گرفت.
جلسات کارگروه کارشناسی در تاریخ­های 02/28، 03/04 و­­ 1401/05/12 در خصوص موضوع مذکور برگزار گردید.
در این جلسات آقای  میرزاامیری، مدیر اجرایی دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان گفت:
همانگونه که مستحضریدokr نتایج و اهداف کلیدی وkpi شاخصهایی برای رصد رسیدن به این اهداف می باشد.طی بررسی های صورت گرفته، در خصوص تعیین این شاخص ها پیشنهاد می­شود مواردی مانند تعداد درخواست های مربوط به ایجاد شرکت های دانش بنیان، تعداد شرکت های پذیرفته شده، تعداد کالا، محصول و خدمات دانش بنیان مورد تایید، تعداد تسهیلات ریالی ارائه شده به شرکت های دانش بنیان و جمع ریالی آن ها، تعداد قراردادهایی که با صنایع بزرگ منعقد شده، تعداد قراردهای منعقد شده با دستگاه های اجرایی، حجم صادرات کالاها و خدمات دانش بنیان و تعداد رویدادهای احصا نیازهای فناورانه از دستگاه ها نیز در نظر گرفته شود.
آقای ایروانی، مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری در این باره گفت:
در برنامه چهارم توسعه شاخص هایی برای اصفهان تعیین گردید که مبنای آن ها صادرات، ارزش افزوده، جذب منابع مالی و مجوزها بود. لذا می توانیم در کدهای HSو آیسیک بخش دانش بنیان را در این شاخص ها متمایز نماییم و براساس طبقه بندی ها بررسی شود که در بازه زمانی مورد نظر چه میزان مجوز دانش بنیان صادر شده و چه میزان صادرات کالاهای دانش بنیان صورت گرفته است.
در ادامه آقای خاکباز، نماینده شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بیان داشت:
اگر بخواهیم شاخص های بحث اقتصاد دانش بنیان را تعریف کنیم، ابتدا می بایست نقشه اکوسیستم اقتصاد دانش بنیان را در اصفهان تعیین کنیم. از طرفی برخی شاخص هایی حوزه فناوری که در اسناد بالادستی از جمله قانون برنامه ششم توسعه کشور و نقشه جامع علمی کشور ذکر شده، میبایست بررسی گردد تا جایگاه اصفهان بهتر دیده شود. همچنین با ایجاد سامانه ای در این خصوص نیز موافقم.
در ادامه آقای امینی، اظهار داشت:
سازمان های بین المللی WTOو WIPO شاخص­های خوبی در خصوص نوآوری دارند. پارامترهایی که عنوان شد برخی از آنها قابل مستندسازی است. پیشنهاد می گردد تعداد اختراعات و تعداد مقالات نیز در شاخص ها آورده شود. تعداد اختراعات و نخبگان در استان اصفهان رو به کاهش است. همچنین کارخانه آوری در قم، گرگان و سایر استان های کشور احداث شده و استان اصفهان در زمره پیشتازان این حوزه نبوده است. لذا به منظور بررسی شفاف تر لازم است شاخص های درستی اندازه گیری شوند.
در پایان این جلسات پیشنهاد شد با مشارکت کلیه اعضای هیات اجرایی منطقه ویژه علم و فناوری استان (و مشخصاً همکاری ویژه شهرک علمی و تحقیقاتی استان و بنیاد نخبگان استان ) تهیه زیرساخت نرم افزاری و سخت افزاری با هدف ایجاد سامانه رصدخانه فناوری و نوآوری اصفهان در دستور کار قرار گیرد.
در این سامانه با واکشی اطلاعات مورد نیاز از سایر سامانه ها و محاسبه و وزن دهی شاخص های مربوطه(شاخص های مصوب بند مربوطه)،وضعیت بروز هر شاخص(با رعایت سطح دسترسی های متفاوت مدیریتی)به نمایش گذاشته خواهد شد.
همچنین عملکرد هر یک از ارکان دولتی و خصوصی حوزه فناوری و نوآوری در خصوص شاخص ها، به صورت گزارشات دوره ای و تحلیل های مربوطه استخراج و انتشار یابد.