شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان
تاریخ : شنبه 15 مرداد 1401
کد 51

بررسی پیشنهادات در خصوص بهره برداری از سایت پل شهرستان (محل سابق نمایشگاه بین المللی استان) در دستور کار شورا قرار گرفت.

موضوع بهره برداری از سایت پل شهرستان (محل سابق نمایشگاه بین المللی استان) در جلسه کارشناسی شورا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

پل شهرستان قدیمی‌ترین پل زاینده‌رود است. این پل و منطقه مجاور آن که متعلق به شرکت آب منطقه ای اصفهان است، سالها در اختیار شرکت نمایشگاه بین المللی اصفهان بوده است و اکنون این نمایشگاه به محل دیگری منتقل شده است. لذا با توجه به موقعیت استراتژیک این پل، چگونگی بهره برداری از سایت پل شهرستان در دستور کار شورا قرار گرفت و انجمن شرکت های دانش بنیان استان خواستار بهره برداری از این پل در حوزه فناوری و نوآوری استان شدند.
جلسات کارگروه کارشناسی در تاریخ ­های 02/28، 03/04و­­ 1401/05/12با حضور نمایندگان بخش دولتی و خصوصی از جمله رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی، بنیاد علمی نخبگان استان، اداره کل گمرکات و امور مالیاتی، مراکز نوآوری دانشگاه های صنعتی، اصفهان و آزاد واحد اصفهان، انجمن شرکت های دانش بنیان، کمیسیون بهبود و مشاورین امور حقوقی و بانکی اتاق برگزار گردید.
در این جلسات آقای دکتر شهیر، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری گفت:
در خصوص اصفهان هوشمند محلی در خیابان امام خمینی در نظر گرفته شده است و طراحی های اولیه آن نیز آغاز شده است که بتوانیم محل مذکور را به عنوان کارخانه نوآوری اصفهان راه­اندازی نماییم.
در خصوص سایت پل شهرستان تاکنون بیش از 10 پیشنهاد کاربری داده شده است. در گروه کاری اقتصاد گردشگری در این خصوص نیز صحبت شد که پیشنهاداتی به منظور اختصاص این محل برای اقتصاد گردشگری مطرح گردید.این پیشنهاد عبارتند از : راه اندازی تفریحکده نقش آفرین کودکان، کارخانه صادرات و گردشگری و همچنین ایجاد پارک برفی.
آقای کیانی، معاون شرکت نمایشگاه های بین المللی استان بیان داشت:
در ابتدا قراردادی فی مابین شرکت نمایشگاه های بین­المللی استان و شرکت آب منطقه ای اصفهان منعقد شده و زمینی به عنوان زمین متروکه در اختیار شرکت نمایشگاه ها قرار می گیرد و شرکت نمایشگاه های بین المللی روی آن زمین به ایجاد سوله می­پردازد. پس از اتمام قرارداد در سال 1399 شرکت آب منطقه ای درخواست برگشت زمین و خلع ید می­دهد این در حالیست که اجرای خلع ید منوط به جمع­آوری مستحدثات شرکت نمایشگاه ها از زمین مذکور است. در دوره مدیریت جدید شرکت نمایشگاه ها جلسات متعددی در خصوص نحوه بهره برداری از این مکان شکل گرفت. همچنین در جلساتی با حضور شهردار محترم بحث استفاده از این محل توسط شرکت های دانش بنیان مطرح گردید.
در ادامه آقای ابراهیمی، معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان اظهار داشت:
یکی از مزیت های نسبی برای شهر اصفهان گردشگری است و دیگر مزیت نسبی نوآوری می باشد. مهاجرت نخبگان از اصفهان به تهران به ظرفیت های محدود استان اشاره دارد. اینکه مجموعه نوآوری دانشگاه ها، مراکز نوآور و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به صورت فیزیکی شبکه سازی شده و تعاملات نزدیکتر آن ها فراهم شود، سبب دستیابی به اهداف اقتصادی ویژه در این حوزه می شود. 
در پایان این جلسه پیشنهاد گردید به منظور امکان بهره­ برداری از سایت پل شهرستان، شورای سیاستگذاری در این خصوص به ریاست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری و با عضویت شهرداری، شرکت آب منطقه ای، شرکت نمایشگاه های بین المللی استان و اتاق بازرگانی اصفهان تشکیل شود و هر دو شرکت اختیارات عرصه و اعیان و همچنین مسئولیت تعیین نحوه بهره برداری سایت مذکور را به این شورای سیاستگذاری واگذار نمایند.