شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان
تاریخ : چهارشنبه 21 ارديبهشت 1401
کد 50

بررسی بسته حمایتی اداره کل گمرکات استان در سال 1401 در دستور کار کارشناسی شورا قرار گرفت.

در راستای تحقق شعار سال (تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین)، اداره کل گمرکات استان،بسته پیشنهادی حمایت از فعالان اقتصادی آن اداره کل در سال 1401 را به دبیرخانه شورا ارسال نمودند.

در این جلسه بیان شد: از آنجا که دستگاه های مرتبط با تولید و محیط کسب کار به نحوه شایسته و مطلوب پشتیبانی لازم را از تولید ننموده اند و همچنین با توجه به شاخص بهبود محیط کسب و کار استان، پشتیبانی و مانع زدایی از تولید ملی یک ضرورت اجتناب ناپذیر تلقی می گردد.
جلسه کارگروه کارشناسی شورا در تاریخ 1401/02/19 به صورت مجازی با حضور مدیران کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری و دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری، گمرکات استان، نمایندگان سازمان­های صمت، جهاد کشاورزی، اعضای بخش خصوصی و تعاونی شورا، انجمن شرکت های دانش بنیان، کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی و مشاور امور گمرکی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار گردید.
آقای میرزاامیری، مدیر اجرایی دبیرخانه شورا و مدیر امور کمیسیون های اتاق بازرگانی گفت:
با بررسی های صورت پذیرفته در کمیسیون تجارت اتاق دو پیشنهاد مشخص به منظور اضافه شدن در بسته مذکور ارائه می گردد:
1- در خصوص بند(1) قسمت (الف) اعطای تسهیلات در پرداخت حقوق ورودی- واردات، در خصوص ترخیص کالا با اخذ ضمانت نامه های بانکی پیشنهاد می گردد:
با توجه به نقش تسهیل گری شرکت های بازرگانی، این شرکت ها به نمایندگی از تولیدکنندگان امکان ترخیص قطعی با اخذ ضمانت نامه را داشته باشند.
2- شرکت های دانش بنیان تولیدی با سابقه بیش از 2 سال که صرفاً موارد قانونمندی فعالین مجاز اقتصادی را رعایت کرده اند، به عنوان شرکت های تولیدی مجاز اقتصادی سطح 1 مورد پذیرش قرار گیرند.
در ادامه آقای نجات بخش، رئیس انجمن شرکت های دانش بنیان استان بیان کرد:
روش دریافت ضمانت نامه بانکی جهت ترخیص کالا، مشکل را دوچندان خواهد کرد و یک پروسه دریافت ضمانت نامه هم به کارها اضافه میشود(ضمانت نامه جهت یک فرآیند روال است ، نه حمایت از دانش بنیان). از این رو پیشنهاد می گردد چک و سفته با ضمانت نامه بانکی جایگزین شود.
همچنین دفتر گمرک که در شهرک علمی تحقیقاتی میبایست فعال باشد، سال هاست تعطیل است. لذا پیشنهاد می گردد دفتر گمرک در شهرک بازگشایی شود.
آقای کوهستانی، مدیرکل گمرکات استان افزود :
ابتدا ضمن تبیین نقش و اهمیت گمرک در کشور به ارائه گزارش عملکرد گمرک استان در سال های 1400 پرداخته و بیان نمودند: در این بسته علاوه بر موارد ذکر شده در بسته های پیشین مواردی نیز به شرکت های دانش بنیان تخصیص یافته است.
در خصوص اخذ ضمانت نامه از شرکت های بازرگانی، نیاز به پیشنهادی در سطح ملی می باشد. همچنین در راستای احتساب شرکت های دانش بنیان تولیدی به عنوان فعالان اقتصادی مجاز، اگر پیشنهادی که قبلا در سطح ملی در خصوص فعالان اقتصادی مجاز ارائه داده ایم به تصویب برسد، این موضوع نیز حل خواهد شد.