شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان
تاریخ : جمعه 20 خرداد 1401
کد 49

طرح حمایت از آثار و ابنیه تاریخی استان اصفهان در دستور کار جلسه کارشناسی شورا قرار گرفت

پیشنهاد حمایت برندهای ملی (خصوصی و خصوصی دولتی ) از حفظ، مرمت و نگهداری از آثار تاریخی در قالب بودجه تبلیغاتی آن در جلسه کارشناسی شورا مورد بررسی قرار گرفت.

در استان اصفهان 22هزار اثر تاریخی با ارزش وجود دارد که 1900 عدد ازآنان ثبت شده است . حفظ، مرمت و نگهداری آثار تاریخی استان به دلیل بودجه محدود اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی و تعدد آثار تاریخی استان، در معرض تهدید قرار گرفته است. از سوی دیگر، برندهای متعددی در کشور هزینه های هنگفتی را صرف تبلیغات می نمایند. به این منظور پیشنهاد حمایت برندهای ملی (خصوصی و خصوصی دولتی ) از حفظ، مرمت و نگهداری از آثار تاریخی در قالب بودجه تبلیغاتی آن از سمت کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی، مطرح گردید.
در این جلسات که در تاریخ های 1401/03/11 و 1401/03/18 برگزار شد، آقای کرباسی زاده نائب رییس محترم کمیسیون گردشگری و صنایع دستی گفت:
برندهای ملی زیادی در سطح کشور وجود دارند که بودجه های تبلیغاتی سنگینی دارند یکی از این برندها، 3000 میلیارد بودجه تبلیغاتی داشته است. بنابراین بهتر است به سمت استفاده از این ظرفیتها جهت حمایت از از آثار تاریخی استفاده کنیم. طرح حامیان آثار تاریخی، یک موضوع مسئولیت اجتماعی بسیار خوب و یک کار قابل دفاع در سطح دنیاست.
در ادامه 
آقای ایزدی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان داشت:
در محور تاریخی نقش جهان بیش از 600 اثر تاریخی داریم که واجد ارزش هستند ولی واجد شرایط برای به ثبت رسیدن نیستند. در ابتدا حکام در هسته اصلی شهر بودند ولی در دهه 40 و 60  این قضیه بر عکس شد و به سمت حاشیه رفتند . این موضوع سبب خالی شدن هسته مرکزی شهر و ویران شدن و تمرکز ناهنجاری ها در این قسمت  شده­است.امروز نیاز به اهرمهایی داریم که بتوانیم سرمایه­گذاران را با آثار تاریخی و گردشگری آشتی داده و ارائه تسهیلات در مورد تعرفه آب و برق، گاز انگیزه ایجاد نمی کند و باید یک پکیج مناسب برای تشویق سرمایه گذار معرفی شود.
آقای  شهیر مدیرکل محترم دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری در ادامه افزود:
شرکتهای بزرگ مثل فولاد مبارکه و ذوب آهن در مجمع سالانه شان بودجه ای را در خصوص مسئولیت اجتماعی مصوب می کنند ولی این مبلغ کفاف حفظ و مرمت این آثار را نمی دهد. سه مشکل اصلی در خصوص حفظ و مرمت آثار تاریخی وجود دارد. در آمد حاصل از آثار تاریخی به خزانه دولت رفته و به اصفهان  برنمی­گردد.قیمت گذاری برای ورودی ها مبلغ قابل توجهی نیست(5 هزار تومان) و آثار نفیس نمی­توانند به پیمانکار واگذار گردند.
در ادامه سایر نمایندگان دولت و بخش خصوصی مدعو به بیان نظرات تخصصی و راهکارهای خود پرداخته و در نهایت پیشنهاداتی در سطح استانی و ملی به منظور طرح در جلسات اصلی آتی شورا مطرح گردید.