شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان
تاریخ : چهارشنبه 23 آذر 1401
کد 48

موانع و مشکلات پیش روی صادرات استان اصفهان به روسیه در دستور کار شورای گفت وگو قرار گرفت

شورای گفت وگوی استان در راستای اجرایی کردن دستاوردها و مصوبات سفر هیأت تجاری منتخب شورا به روسیه اقدام به برگزاری جلسه کارشناسی نمود

پیرو اعزام هیأت اداری-بازرگانی منتخب شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی اصفهان به روسیه که متشکل از رؤسای دستگاه ها و ادارات کل مرتبط با موضوعات اقتصادی، رؤسای تشکل های اقتصادی و فعالین برتر بخش خصوصی بود، شورای گفتگوی استان در راستای اجرایی کردن دستاوردها و مصوبات این سفر، بررسی موانع و مشکلات پیش روی صادرات استان و ارائه ی راهکارهایی در خصوص حل این مشکلات اقدام به برگزاری جلسه ی کارشناسی نمود.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه که صبح روز  1401/09/22 برگزار شد؛ روح الله میرزاامیری، مدیر اجرایی شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان  گفت: بخشی از اقدامات جهت تسهیل صادرات به روسیه، به عهده ی دولت است و لازم است دولت توسط سازمانهای ذیربط همچون سازمان توسعه تجارت ایران اقداماتی را در جهت حل مشکلاتی از قبیل مشکلات لجستیک، مبادلات پولی، مسائل گمرکی و حمل ونقل، مسئله تأمین مالی و پوشش ریسک ها انجام دهد. از سوی دیگر اتاق بازرگانی هم لازم است اقداماتی زیربنایی را در این راستا انجام دهد که در تفاهم نامه ای که با طرف روس (اتاق مسکو و اتاق سن پترزبوگ) تبادل شد؛ برخی از این اقدامات از جمله اعزام و پذیرش هیأت ها، معرفی فرصت های سرمایه گذاری و سایر ساز وکارها پیش بینی شده است.
 خانم زهرا زمانی مدیر واحد بررسی و پژوهش های اقتصادی اتاق بازرگانی اصفهان افزودند:
چین و هند بازارهای خوبی در روسیه دارند و درحال حاضر که روسیه از سوی بلوک غرب تحریم شده است بلوک شرق رقیب ما در این عرصه است و این ظرفیت باز شده هم بعنوان ظرفیت و هم بعنوان چالش باید مورد نظر قرار بگیرد. لازم است در جهت تسهیل تجارت ایران و روسیه علاوه بر جلسات B2B بین تجار دو کشور،مرکز توسعه تجارت ایران در روسیه به عنوان سفارت تجاری تشکیل شود که البته برنامه ریزی هایی در این زمینه انجام شده است و درصورت تکمیل این مرکز امکان تجارت آزاد 80درصد کالاهای مبادلاتی ایران وروسیه فراهم می گردد.
آقای رادگودرزی مدیر آژانس مسافرتی جهان پرواز آسان بیان نمودند:از جمله اقدامات ما در این سفر، مذاکره مستقیم با شرکت های توریستی روسی و تشکیل جلسات B2B بود. مقدمات ثبت شرکتی را در مسکو و سن پترزبورگ فراهم کردیم و 70 درصد اقدامات آن انجام شده است، و این مرکز در زمینه هایی از جمله گردشگری،رستوران ایرانی و خدمات نمایشگاهی فعالیت خواهد داشت، در رابطه با خدمات نمایشگاهی نیز در حال برنامه ریزی برای معرفی نمایشگاه بین المللی اصفهان هستیم تا شرکت های تجاری روسی تشویق به حضور در نمایشگاه های ایران شوند.
آقای چاوشی رئیس انجمن صنعت دام،طیور، آبزیان و زنبورعسل اصفهان اظهار داشتند که در مواقع بحران و کمبود کالا در کشور، صادرات آن کالاها توسط دستگاههای اجرایی با بخشنامه هایی ممنوع اعلام می شود، این امر سبب عدم اعتماد طرف های روسی به صادرکنندگان ایرانی شده است چراکه ریسک عدم تحویل به موقع کالا از طرف صادرکننده ایرانی بالا می رود و در نتیجه این موضوع سبب ضرر و زیان به صادرکنندگان می شود.
آقای تاج رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان گفت: اصفهان در مقام رتبه اول صنایع دستی دنیا است و 200 رسته فعال از 602 رسته فعال یونسکو را دارا می باشد. 90000 فعال اقتصادی در حوزه ی صنایع دستی دارد که در 528 رشته نشان ملی، 115 رشته نشان مرغوبیت و در 7 رشته نشان جغرافیایی و یک رشته نشان بین المللی را دارا می باشند. متاسفانه به دلیل تورم موجود در کشور، میزان خرید صنایع دستی کاهش یافته است و لازم است با برگزاری جلسات B2B و B2C به راهکارهایی درخصوص تسهیل صادرات این محصولات دست پیدا کنیم.
در ادامه سایر نمایندگان دولت و بخش خصوصی مدعو به بیان نظرات تخصصی و راهکارهای خود پرداخته و در نهایت پیشنهاداتی در سطح استانی و ملی به منظور طرح در جلسات اصلی آتی شورا مطرح گردید.