شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان
تاریخ : پنجشنبه 18 آبان 1402
کد 93

در جلسه کارشناسی شورای گفتگو مطرح شد

لزوم جمع‌آوری و به‌روزرسانی آمار در بخش‌های مختلف از طریق ایجاد داشبود مدیریتی در استان

جمع‌آوری آمار و ایجاد پایگاه داده برای برنامه‌ریزی و پیشبرد امور لازم است اما باید آمار به‌گونه‌ای استخراج شود، که مشکلی برای فعالان اقتصادی ایجاد نشود.
 به گزارش واحد توسعه ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان، جلسه کارشناسی شورای گفتگو،در تاریخ 14 آبان ماه 1402 با حضور مدعوین با موضوع بررسی سرفصل‌های آماری مرتبط با حوزه‌های اقتصادی، تولید و تجارت استان جهت تسهیل در برنامه‌ریزی‌های مرتبط، بازتعریف جایگاه و شرح وظایف هر یک از دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌های بخش خصوصی جهت ارائه و به‌روزرسانی آمار مرتبط با فعالیت‌های مربوطه برگزار شد.
 محمدجعفر فوده، نایب رئیس اتاق و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اظهار کرد: جمع‌آوری آمار و ایجاد پایگاه داده برای برنامه‌ریزی و پیشبرد امور لازم است اما باید آمار به‌گونه‌ای استخراج شود، که مشکلی برای فعالان اقتصادی ایجاد نشود، کسب اعتماد و اطمینان فعالان اقتصادی ضروری است و در این بخش باید تلاش کرد تا مسیر را هموار و مشکلات را برطرف کرد.
 
 ابراهیم شهیر، نایب‌رئیس کمیسیون توسعه صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی اصفهان نیز گفت: سه دسته آمار در سطح استان نیاز داریم، گروه نخست، آمارهای شاخص‌ساز مثل آمار صادرات استان که باید تفکیک شوند. دسته دوم آمارهای چراغ راهنماست، بحث مهم در حوزه صادرات استان رفع تعهد ارزی است لذا مهم‌ترین شاخصی که در استان نگران آن هستیم این است و همیشه به‌عنوان یک چراغ راهنما به موضوع رفع تعهد ارزی صادرکنندگان نگاه می‌کنیم. دسته سوم آمارهای توسعه‌ساز هستند که در این زمینه باید میزان تولیدات استان و آمار صادرات و... را استخراج کرد.
 
 روح‌الله میرزا امیری، مدیر اجرایی دبیرخانه شورای گفت‌وگوی استان اصفهان نیز اظهار کرد: مشکل نبود آمار در برنامه‌ریزی امور، تأثیرگذار است لذا ضروری است در زمینه جمع‌آوری و به‌روزرسانی آمار تدابیری اندیشیده شود، اطلاعات دقیق و جامع می‌تواند به مدیران در تصمیم‌گیری‌ها کمک شایانی داشته باشد و آنها را نسبت به خیلی از مسائل هوشیار کند.
 وی اضافه کرد: آمارها باید در سطح ملی، استانی و شهرستانی به‌صورت دقیق و مجزا وجود داشته باشد و در این زمینه می‌توان از تشکل‌ها و اصناف مختلف درخواست کرد نسبت به جمع‌آوری و به‌روزرسانی آمار بخش تخصصی خود، برنامه‌ریزی و فعالیت کنند.
 در ادامه جلسه سایر مدعوین به بیان نظرات و پیشنهادات خود در خصوص موضوعات جلسه پرداختند.