شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان
تاریخ : پنجشنبه 24 آذر 1401
کد 46

در نشست بررسی فرصت‌ها و چالش‌های تجارت با روسیه عنوان شد

تشکیل مرکز تسهیل تجارت روسیه در اتاق بازرگانی اصفهان

نشست بررسی فرصت‌ها و چالش‌های تجارت با روسیه با حضور رئیس اتاق بازرگانی اصفهان، روسای دستگاه‌های دولتی مرتبط و جمعی از فعالان بخش خصوصی دارای سابقه تعامل تجاری با این کشور، روسای تشکل‌های اقتصادی ذیل اتاق و اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
نگذاریم فرصت حضور در بازار روسیه به تهدید تبدیل شود
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست رئیس اتاق بازرگانی اصفهان الحاق ایران به پیمان‌های شانگهای و اتحادیه اوراسیا را نشاندهنده مواجه شدن فضای کسب و کار کشورمان با یک پارادایم دانست و افزود: هر چند که سیاست دولت برقراری تعامل با کشورهای همسایه بوده و انعقاد توافقنامه‌هایی با این کشورها گویای این امر است، اما مراوده با روسیه به دلیل حجم بزرگ بازار این کشور برای ما تعیین کننده بوده و می‌تواند منافع زیادی به همراه داشته باشد.
مسعودگلشیرازی الحاق ایران به این پیمان‌ها را هم فرصت و هم تهدید دانست و تاکید کرد: در صورت آماده بودن برای مراوده با این کشورها، منافعی کسب می‌کنیم و در غیراینصورت ابعاد مختلف کسب و کارمان دچار تحول خواهد شد.
وی همزمانی الحاق ایران به پیمان اوراسیا با جنگ اوکراین و اعمال تحریم علیه روسیه را فرصتی برای تجار و فعالان اقتصادی ایرانی به منظور حضور آسانتر در این بازار بیان و تصریح کرد: یکی از دستاوردهای سفر اخیر هیئت تجاری به روسیه، فراهم شدن امکان قرارگرفتن کالاهای ایرانی با هزینه صفر در فروشگاه‌های زنجیره ای این کشور است.
رئیس پارلمان بخش خصوصی اصفهان با تاکید بر اینکه در حال حاضر روسیه به تمامی کالاهای تولیدی ایران نیازمند است تصریح کرد: از اینرو باید برنامه‌ریزی دقیقی در بخش دولتی و خصوصی صورت گیرد و اتاق بازرگانی اصفهان نیز برای حضور پررنگ در این بازار، هدفگذاری کرده است.
گلشیرازی در ادامه حجم واردات روسیه را در حالی 350 میلیارد دلار عنوان کرد که حجم صادرات استان اصفهان 2.5 میلیارد دلار است یعنی 150 برابر کل صادرات ما و این را گویای فرصت عظیم موجود در این کشور دانست.
دبیرشورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی اصفهان در ادامه بر ضروت رفع مشکلات لجستیکی، مبادلات پولی، موضوعات گمرکی، تامین مالی بنگاه‌ها و پوشش ریسک‌های موجود از سوی بدنه دولت همچنین  تجهیز بنگاه‌ها و عدم ترس از حضور در بازار این کشور از سوی صاحبان کسب و کار و تجار کشورمان تاکید کرد.
گلشیرازی با بیان اینکه در این سفر اتاق بازرگانی اصفهان به عنوان محل و مآوای فعالان اقتصادی تفاهم نامه‌هایی با اتاق‌های بازرگانی مسکو و سن پترزبورگ منعقد نمود، گفت: تسهیل تبادل هیئت تجاری و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری، از جمله مفاد این تفاهم نامه است. وی از مصوبه اخیر هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان مبنی بر ایجاد مرکز تسهیل تجارت روسیه ذیل شورای بین‌الملل و ایجاد دفاتری در این راستا در سن پترزبورگ و مسکو خبر داد.
خدمات اتاق بازرگانی برای تعامل تجاری با روسیه
فرشته امینی عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان نیز با بیان اینکه اطلاعات لازم برای مراوده تجاری با کشورهای هدف صادراتی از سوی پارلمان بخش خصوصی اصفهان جمع آوری شده است گفت: تحلیل، آمار و فرصت‌های تجاری در کشورهای مختلف در سایت اتاق بازرگانی اصفهان قابل دریافت است.
وی افزود: کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان نیز با بهره‌گیری از مشاوران و کارشناسان خبره هر کشور در قالب میزهای تجاری به ارایه مشاوره تخصصی به فعالان اقتصادی می پردازد. وی تعامل نزدیک با سازمان توسعه تجارت و نهادهای قانونگذار برای پیگیری مسایل، مشکلات و نظرات فعالان اقتصادی و کمک به حل آنها، برگزاری دوره‌های آموزشی در خصوص توافقنامه اوراسیا و بررسی فرصت‌ها و چالش‌ها، تمرکز شتابدهنده تجارت بردار بر روی پرورش شرکت‌های مدیریت صادرات و امکان تمرکز شتابدهنده‌ها بر بازار روسیه و تشویق اعضاء به تجارت با روسیه در قالب برگزاری ماراتون را از جمله اقدامات و ظرفیت‌های موجود در پارلمان بخش خصوصی اصفهان برای توسعه تعامل با روسیه معرفی کرد. همچنین بر تشکیل کارگروه تخصصی صادرات به روسیه ذیل کمیسیون تجارت یا انجمن صادرکنندگان تاکید نمود.  
از ظرفیت دفاتر تجاری روسیه استفاده شود
در ادامه رحیمی دبیر میز روسیه در سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه در 8ماهه سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته صادرات کشورمان  24 درصد افزایش و وارداتمان 1درصد کاهش داشته است افزود: فرصت‌های زیادی برای افزایش حجم صادرات وجود دارد که سازمان توسعه تجارت اقداماتی را در این خصوص انجام داده است. افزایش چشمگیر اعزام و پذیرش هیئت تجاری به روسیه در سالجاری، افزایش لینک‌های ارتباطی روسیه با تجار ایرانی، فراهم کردن زمینه حضور فعالان اقتصادی ایرانی در نمایشگاه‌های روسیه و مراکز تجاری این کشور از جمله این فعالیت‌ها است.
رحیمی مراکز تجاری روسیه را بستری مطلوب برای حضور در بازار این کشور معرفی کرد و گفت: این مراکز با بخش‌های متنوع انبار، لجستیک، سردخانه ، مشاورین تخصصی در حوزه قراردادها و... می تواند جایگزین مناسبی برای تاسیس دفتر فعالان اقتصادی در این کشور باشد.
وی امضاء قراردادهمکاری بین صندوق ضمانت ایران و روسیه، امضاء قراردادهمکاری برای صدور ضمانت نامه پیش پرداخت و تشکیل کارگروه سازمان دامپزشکی به منظور صادرات لبنیات و آبزیان را از جمله اقدامات این سازمان برای تسهیل مراوده با روسیه نام برد. دبیر میز روسیه در سازمان توسعه تجارت در پایان سخنان خود از تعریف مناطق مشترک صنعتی ایران با اتحادیه اوراسیا در جنوب ایران در آینده خبر داد.
آغاز تسهیل مسیر صادرات چندکالای تولید اصفهان به روسیه
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان نیز با بیان اینکه پیگیری ویژه اجرایی شدن مصوبات این سفر آغاز شده است گفت: در جلسه استاندار با مسئول مرکز تجارت ایرانیان روسیه مقرر شد در فاز اول تسهیل مسیر صادرات چند کالا مانند صنایع غذایی و صنایع کاشی به روسیه آغاز شود و مذاکراتی نیز با تولیدکنندگان در این حوزه صورت گرفته است.
احسان شهیر افزود: در این سفر همچنین مقرر شد سامانه‌ای به منظور اطلاع رسانی نیازمندی‌ها، پتانسیل‌ها و فرایندهای طرفین ایجاد شود. وی این سفر را تبادل تجربه خوبی برای رفع مشکلات بخش خصوصی برای صادرات به روسیه دانست.
اعزام هیئت با ترکیب بخش خصوصی و دولتی ایده ای بدیع برای تسهیل تعاملات تجاری
همچنین علیرضا سالاریان رئیس نمایندگی وزارت امورخارجه در اصفهان گفت: اعزام هیئت استان اصفهان به ریاست استاندار با ترکیب بخش خصوصی و مدیران دولتی برای نخستین بار در سال‌های گذشته اتفاق افتاد. استاندار اصفهان بر حضور بخش خصوصی و دولتی به عنوان مکمل یکدیگر در این سفر تاکید داشتند و از مردادماه برای این سفر برنامه‌ریزی شد.
وی افزود: از ظرفیت رایزن بازرگانی ایران در روسیه و کارشناسان اقتصادی مستقر در سفارت این کشور می‌توان برای مراوده اقتصادی با روسیه استفاده کرد. سالاریان تصریح کرد: خواهرخواندگی اصفهان و سن پترزبورگ نیز تسهیلگر مراودات با روسیه است. ضمن اینکه لازم است مسایل گمرکی نیز از سوی دولت تسهیل شود.
زیرساخت‌های صادرتای کشور فراهم شود
در ادامه امیرحسین کمیلی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت اصفهان بر فراهم‌سازی زیرساخت‌های صادراتی کشور در این فرصت مغتنم صادرات به کشورهای حوزه اوراسیا تاکید کرد و افزود: ایجاد پایانه‌های صادراتی، شهرک لجستیک، شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی قدرتمند، تسهیلگری در صدور مجوزها برای سرمایه‌گذاری مشترک و همت دوچندان بخش خصوصی در این برهه از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی تصریح کرد: باید به صورت سیستماتیک و با برنامه‌ریزی دقیق و از طریق اصلاح قوانین مسیر تجارت با روسیه فراهم شود و اداره کل صمت استان تمامی زیرساخت‌های خود را برای تسهیل مراوده با این کشور به کار خواهد گرفت.
انعقاد تفاهم‌نامه با شهرک فناوری روسیه
قاسم مصلحی رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نیز از انعقاد تفاهم‌نامه شهرک با پارک فناوری مسکو در این سفر خبر داد و افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه، امکان انتقال تکنولوژی، استقرار شرکت‌های دانش بنیان روسی در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و برگزاری رویدادهای مشترک در راستای تجاری سازی تکنولوژی بین شرکت‌های مختلف فراهم شد. وی تاکید کرد: فرصت بهره‌برداری کوتاه است و باید سریعا از آن استفاده شود.
ضرورت تشکیل کنسرسیوم و شرکت‌های مدیریت صادرات برای موفقیت در بازار روسیه
رسول سواری مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان نیز با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم فرصت موجود به دلیل چالش‌های داخلی به تهدید تبدیل شود تصریح کرد: باید برنامه‌ریزی دقیقی برای حضور داشته باشیم، ضمن اینکه ورود به این بازار نیازمند تحقیقات فرهنگی نیز هست.
وی افزود: در صادرات به این کشور باید به سمت صادرات سازمان‌دهی شده گام برداریم که ایجاد کنسرسیوم‌های صادراتی و شرکت‌های مدیریت صادرات در این حوزه بسیار اهمیت دارد.
سواری همچنین تصریح کرد: صادرات کالاهای کم حجم با ارزش افزوده بالا از مزیت رقابتی بالاتری در بازار این کشور برخوردار هستند.
سفر هیئت تجاری- اقتصادی روسیه در نیمه دوم ژانویه به ایران
همچنین  محمدرضا مرشدزاده مشاور بین‌الملل اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید بر اینکه با توجه به تحولات لحظه‌ای منطقه، مشخص نیست که فرصت کنونی تعامل با روسیه در طولانی مدت فراهم باشد بر ضرورت استفاده حداکثری از این فرصت تاکید کرد.
وی از سفر هیئت تجاری- اقتصادی روسیه در نیمه دوم ژانویه به ایران خبر داد و از فعالان اقتصادی درخواست کرد نظرات خود برای ملاقات با همتایان روسی را ارایه دهند. مرشد زاده تاکید کرد:استفاده از بستر نمایشگاه برای معرفی کالاها و محصولات ایرانی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.
مشاور بین‌الملل اتاق بازرگانی اصفهان افزود: کیفیت کالا، بسته بندی مناسب و استفاده از مراکز تجاری در تعامل با این کشور از اهمیت زیادی برخوردار است.
روح الله میرزاامیری مدیرامور کمیسیون‌های اتاق بازرگانی اصفهان نیز با تاکید بر اینکه اعزام این هیئت با ترکیب دولت و بخش خصوصی مورد توجه طرف روسی قرار گرفت افزود: دغدغه استاندار و پارلمان بخش خصوصی فراتر رفتن این سفر از یک اعزام صرف و اجرایی شدن مفاد تفاهم نامه‌های منعقد شده است. وی هدف از برگزاری این نشست را احصاء مشکلات موجود برای تعامل تجاری با روسیه و تبیین وظایف دستگاه‌های اجرایی، وزارتخانه‌ها و مسئولین دولتی مربوطه بیان و تصریح کرد: این سفر به منظور برقراری تعاملات در حوزه‌های فناوری، تولید و بازرگانی، گردشگری و مدیریت شهری انجام گرفت .