شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان
تاریخ : شنبه 25 فروردين 1403
کد 102

روند صادراتی استان مورد بررسی قرار گرفت

شناسایی مهمترین بازارهای صادراتی ایران به منظور توسعه مراودات

روند صادراتی استان در کارگروه تخصصی کارشناسی دبیرخانه شورای گفت‌وگوی استان اصفهان مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، فرشته امینی، رئیس کمیسیون توسعه صادرات و مدیریت واردات اتاق در کارگروه تخصصی کارشناسی دبیرخانه شورای گفت‌وگوی استان اصفهان با اشاره به اینکه طرح‌های ارائه شده جزو طرح‌های کارشناسی شده در شورای سیاست‌گذاری است، بیان کرد: از متخصصان هر حوزه درخواست شده که خروجی آن را بررسی و بر اساس تحلیل به آن بپردازند.
 وی بیان داشت: یک ایده می‌تواند این باشد که کالاها را همان ۶۰ مورد نگه داریم و کشورها را هم به جای پنج مورد به ۱۰ برسانیم؛ زیرا بیشترین همپوشانی این مسئله را مدیریت می‌کند.
احسان شهیر، مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری اصفهان نیز با اشاره به اینکه در امر صادرات پنج کشور برتر همسایه انتخاب شدند، اظهار کرد: قرار بر این شد شاخصی برای این موضوع تعیین و سپس از تیم‌های منتخب و حضور در آن کشورها اقدام شود.
 وی با بیان اینکه تعداد ۶۰ قلم کالای صادراتی باید به ۲۰ کالا کاهش پیدا کند تا بتوان تمرکز بهتری در استان ایجاد کرد، افزود: این مورد در کمیته کارشناسی با محوریت صادرات مطرح و قرار شد به پنج الی ۶ کشور منتخب برسد؛ زیرا این اعتقاد وجود دارد که اگر چند کشور را انتخاب کنیم ممکن است در ترتیب یا اولویت کالاها تغییر ایجاد شود.
 مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری اصفهان به تأثیرگذاری نمایشگاه اکسپو تهران سال جاری اشاره و تصریح کرد: این نمایشگاه فرصتی برای جذب تولیدکنندگان و صادرکنندگان و تعیین اولویت کشورهای مورد هدف صادرات است.
 روح‌الله میرزا امیری، رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی استان نیز به بررسی مدل طراحی شده اشاره کرد و افزود: باید نکات مطرح شده قبلی مورد بررسی قرار گیرد که آیا در این الگو لحاظ شده است ضمن اینکه کالا و کشور به شدت روی هم اثر می‌گذارند.
 وی افزود: پس از انتخاب کشور و محصول مورد نظر صادراتی باید راهبرد بعدی این موضوع مشخص شود زیرا می‌تواند بر روی اصلاح روند انتخاب تأثیرگذار باشد.
 رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی استان تصریح کرد: باید دقت لازم را برای انتخاب کالا داشته باشیم تا اگر در کالایی دستمان بسته است برای تعریف حمایت‌های جدید اقدام کنیم و در این زمینه نیز باید ظرفیت اتفاقات سیاسی مثل پیوستن به اتحادیه‌ها، توافقنامه‌ها و... ارزیابی شود.
وی گفت: انتظار مدیریت استان رسیدن به شاخص ۲۰ عدد کالا است که در این زمینه باید گروه‌بندی‌ها را در حوزه‌های مختلف رعایت کنیم زیرا نمی‌خواهیم هیچ گروه کلانی حذف شود.
محسن ایروانی، عضو کمیسیون توسعه صادرات و مدیریت واردات اتاق با تأکید به اینکه طرح شناسایی مزیت‌های عمده صادراتی و رشد آفرین استان همچون تعیین بازارهای هدف، کالاهای مزیت‌دار و تدوین راهبردها و نقشه‌های توسعه صادرات استان، پنج گام اصلی دارد، ادامه داد: کالاهای مزیت‌دار، شناسایی بازارهای جذاب و پتانسیل‌های بازارهای هدف، شناسایی تشکل‌ها و تجار پیشرو و دارای پتانسیل باید شناسایی شوند.
 وی تأکید کرد: برای اینکه نقاط قوت و ضعف کالاهای مزیت دار را شناسایی کنیم باید برنامه و نقشه راه توسعه صادرات را شناسایی کنیم و در نهایت با ایجاد سازوکاری اطلاعات بازارهای هدف و کالاهای مزیت‌دار آنها را هم به بازارهای هدف و هم به فعالان اقتصادی منعکس کنیم.
 عضو کمیسیون توسعه صادرات و مدیریت واردات اتاق گفت:متوسط سهم صادرات دنیا در GDP کشورها 30 درصد است؛یعنی یک‌سوم محصولاتی که تولید می‌شود به خارج از کشورها صادر می‌شود و این رقم در کشور ۸/۱۲ درصد و در استان اصفهان در سال (۱۴۰۰) ۱۵ درصد بوده است.
 وی افزود: ما در حوزه صادرات چالش جدی داریم و کالاهایی که صادر می‌کنیم نتوانسته به رشد اقتصادی ما کمک کند به دلیل اینکه کالاهای ما ارزش‌افزوده بالایی ندارند درحالی‌که معیار اندازه‌گیری آن شاخصی است به نام شاخص پیچیدگی یعنی هر کالایی که دانش و مهارت بیشتری نیاز داشته باشد ارزش‌افزوده بیشتری هم تولید می‌کند.
 ایروانی بیان کرد: نرخ مبادله در بازار جهانی به ضرر کشورهای درحال‌توسعه است؛ زیرا صادرکننده کالاهایی هستند که قیمت آن کم است و واردکننده آن کالاهایی هستند که قیمت بالاتری دارند و در این راستا تورم جهانی قیمت بالایی دارد.
 وی گفت: بر اساس شاخص پیچیدگی و شاخص خلق ارزش‌افزوده سبد کالای صادراتی استان بررسی شده که ۷۰ درصد صادرات ما مربوط به دو فعالیت آهن و فولاد و محصولات نفتی است که این رقم در کشور ۷۴ درصد است.
 محمد امینی، رئیس انجمن صادرکنندگان استان اصفهان بیان کرد: بر روی این پروژه حدوداً ۶ ماه با حدود ۱۰ نفر در ۲۰ جلسه ۳ ساعته کار شده است. علم بازاریابی می‌گوید بر اساس نیاز بازار باید تولید کنید.