شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان
تاریخ : يکشنبه 7 آبان 1402
کد 92

در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان مطرح شد

ضرورت تأمین مالی سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی اصفهان

یک‌صد و سی و دومین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان با حضور مدیران و مسئولان بخش خصوصی و دولتی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان برگزار شد.
به گزارش واحد توسعه ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان، در این جلسه مشکلات و چالش‌های اقتصادی استان از جمله مسائل مرتبط با حمل‌ونقل هوایی و زمینی و تأمین مالی شرکت‌ها توسط شبکه بانکی موردبحث و تبادل نظر قرار گرفت.

 سید رضا مرتضوی، استاندار اصفهان و رئیس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان با بیان اقدامات انجام شده در سطح ملی و استانی برای تأمین مالی پروژه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی استان گفت: باید در انتخاب پرونده‌ها جهت پیگیری از بانک‌ها برای تأمین مالی، اولویت‌های توسعه‌ای اصفهان در نظر گرفته شود و همچنین نگاهی فراگیر به پرونده‌ها وجود داشته باشد؛ به این معنی که مذاکرات و رایزنی‌ها تنها به چند پروژه خاص محدود نشود؛ بلکه سایر پرونده‌ها نیز فرصت مطرح‌ شدن و بررسی در جلسات با مدیران عامل بانک‌ها را داشته باشند. با پیگیری‌های انجام شده، شاهد افزایش 20 درصدی نسبت مصارف به منابع مالی استان از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون بوده‌ایم که این موضوع می‌تواند در تأمین مالی و ارائه تسهیلات به پروژه‌های اقتصادی استان نقش مثبتی داشته باشد.
 وی در ادامه با اشاره به مصوبات سفر رئیس‌جمهوری به اصفهان تصریح کرد: باتوجه‌به شرایط خاص و حساس اصفهان در عرصه اقتصادی، تصمیم‌گیری در مورد طرح‌های مشمول اعتبارات و تسهیلات مصوب سفر رئیس‌جمهوری که پیش‌ازاین توسط معاونت اجرایی ریاست‌جمهوری انجام می‌شد به استانداری اصفهان واگذار شده که این امر باعث تسریع فرایندها می‌شود. از سوی دیگر مدیران استان به‌طورجدی و پیوسته مصوبات سفر استانی را از دولت پیگیری می‌کنند. در حال حاضر کشور با چالش‌های نقدینگی و تورم روبرو است و معتقدیم همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند، راه‌حل مهار تورم، رشد تولید است و به همین خاطر باید منابع مالی و نقدینگی موردنیاز تولیدکنندگان در اختیار آنها قرار گیرد.
 
 امیر کشانی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این جلسه به معضل حمل‌ونقل هوایی و جاده‌ای اصفهان اشاره کرد و گفت: تجربه نشان داده هر زمان دولت در یک بازار رقابتی به‌صورت دستوری برای قیمت‌گذاری ورود کرده است، آن بازار با مشکلاتی مواجه شده و این موضوع را امروز در بخش حمل‌ونقل هوایی می‌توان مشاهده کرد. قیمت‌های مصوب بلیت هواپیما بر پایه مسافت تعیین شده‌اند که همین امر باعث شده مسیر اصفهان به تهران برای شرکت‌های خطوط هوایی صرفه اقتصادی نداشته باشد. در این میان افراد سودجو و واسطه‌ها از این موقعیت به وجود آمده سوءاستفاده می‌کنند و قیمت را تا دو برابر نرخ مصوب بالا می‌برند، این در حالی است که اصفهان به‌عنوان قطب صنعتی کشور، ظرفیت بالایی از لحاظ تعداد مسافر و تقاضای بلیت هواپیما دارد.
 وی در ادامه با ارائه آمار به مقایسه تعداد پروازهای اصفهان و سایر شهرهای بزرگ کشور پرداخت و تصریح کرد: تاکنون چندین بار تلاش شده که خطوط هوایی اختصاصی اصفهان راه‌اندازی شود؛ ولی متأسفانه هر بار این موضوع به مشکل برخورده است و در تازه‌ترین مورد هم نداشتن توجیه اقتصادی باعث شد که سرمایه‌گذار از این پروژه انصراف دهد. البته این موضوع تنها شامل مسیرهای هوایی نمی‌شود و اکنون شاهد هستیم که در حمل‌ونقل جاده‌ای هم ظرفیت پذیرش مسافر متناسب با نیازهای اصفهان نیست.
 
مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه به بحث افزایش نقدینگی در کشور اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر شاهد افزایش چشمگیر نقدینگی در کشور بوده‌ایم و این در حالی است که رشد تولید و صنعت متناسب با این افزایش نبوده است؛ بنابراین اختصاص نقدینگی به صنعت و تولید کشور باید به‌صورت عادلانه و فراگیر انجام شود چرا که شاهدیم برخی از بانک‌ها تمایل دارند که حجم عمده نقدینگی خود را به چند پروژه خاص اختصاص دهند و سایر شرکت‌ها و پروژه‌ها از این منابع بی‌بهره می‌مانند. تجمیع آمار مصارف مالی در استان می‌تواند به افزایش اعتبارات و منابع منجر شود، به همین خاطر در تلاشیم که گردش‌های مالی بنگاه‌های اقتصادی و گروه‌های صنعتی به استان منتقل شود.
 
 محمود حقیقت سرشت، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری اصفهان نیز در جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت با تأکید بر اینکه پروژه‌های شاخص باید در راستای برنامه‌های توسعه استان تعریف و تعیین شوند، گفت: منابع و مصارف مالی استانی باید با دقت بیشتری مدیریت شوند چرا که برخی واحدهای اقتصادی به منابع بیشتری دسترسی دارند و برخی بنگاه‌ها بهره‌ای از منابع نمی‌برند. برای حل مشکل سرمایه در گردش صنایع نیز باید تلاش کنیم که چرخه تولید در صنایع و بنگاه‌های اقتصادی کوتاه شود تا نقدینگی موجود با سرعت بیشتری به گردش در آید.
 
 محمدرضا برکتین، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز به مشکلات صنایع نوپا اشاره کرد و گفت: در استان صنایع نوپایی وجود دارند که با سرمایه‌گذاری اولیه کسب‌وکار خود را راه انداخته‌اند؛ اما به دلیل نداشتن تجربه کافی و آشنایی با روندهای اداری و فرایندهای بانکی هنگام دریافت تسهیلات با موانع برخورد کرده‌اند و اکنون برای ادامه فعالیت خود با مشکل مواجه شده‌اند. ازاین‌رو می‌طلبد برای دسترسی این صنایع کوچک و تازه‌تأسیس به منابع مالی بانکی، برنامه‌ریزی و اقدام شود تا آنها بتوانند همچنان به فعالیت خود ادامه دهند.
 
 محمدرضا گل احمد، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان هم پیشنهاد داد که سهم تسهیلات مصوب برای سرمایه ثابت و سرمایه در گردش تفکیک شود و گفت: امروزه فعالان اقتصادی اصفهان با چالش کمبود سرمایه در گردش مواجه‌اند و این در حالی است که اعتبارات و تسهیلاتی که برای تأمین مالی شرکت‌ها مصوب شده عمدتاً برای افزایش سرمایه ثابت در نظر گرفته شده است. اگر نتوانیم امروز برای مشکل نقدینگی شرکت‌های فعال چاره‌ای بیندیشیم، این مشکل در آینده به یک بحران تبدیل می‌شود که ممکن است هزینه‌های به‌مراتب بیشتری به استان و کشور تحمیل کند.