شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان
تاریخ : دوشنبه 6 شهريور 1402
کد 83

در یکصد و سی امین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان مطرح شد:

جهش تولید انرژی های نو تا ۱۴۰۴/چشم انداز روشن عضویت در بریکس برای فعالان اقتصادی

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، در یکصد و سی امین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان به تسریع عضویت و معرفی نمایندگان دستگاه‌های اجرایی جهت اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار و ارزیابی دقیق دستگاه‌ها، شناسایی نقاط حادثه‌خیز اقتصادی و برنامه‌ریزی برای رفع این مشکلات، تشکیل شورای انرژی استان اصفهان و برنامه‌ریزی جدی برای جذب سرمایه‌گذار در حوزه تولید انرژی‌های نو و تجدیدپذیر، بررسی تأثیر تعطیلات آخر هفته بر تبادلات اقتصادی ایران و جهان، عضویت ایران در بریکس بحث و گفت‌وگو انجام شد.
استاندار اصفهان در این جلسه ضمن گرامیداشت هفته دولت، بر اجرای سیستم ارزیابی دستگاه‌ها در راستای رفع موانع کسب‌وکار تأکید کرد.
سیدرضا مرتضوی اظهار کرد: در سال جاری به همت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بستری برای ارزیابی کارکنان با تکنولوژی QR در ادارات دولتی استان پیاده‌سازی و اجرا شده است.
وی با بیان اینکه این اطلاعات تجمیع شده و در اختیار مدیر مجموعه قرار می‌گیرد، گفت: توسعه و اختصاصی کردن این زیرساخت که در حال حاضر در ادارات دولتی استان اجرا شده است، قابلیت توسعه برای ارزیابی دستگاه‌ها در زمینه موانع کسب‌وکار را نیز دارد.
رئیس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان خواستار جلوگیری از ارزیابی‌های غیردقیق و غیرتخصصی شد و گفت: ارزیابی دقیق و تخصصی از بخش‌های مختلف دستگاه‌ها به شناسایی نارسایی‌های سیستم و حل مشکلات کمک شایانی خواهد کرد.
استاندار اصفهان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود بر تشکیل شورای انرژی استان تأکید کرد و گفت: ما برای رفع ناترازی انرژی در استان اصفهان به دنبال ایجاد ظرفیت‌های جدیدی در حوزه تولید انرژی‌های نو و تجدیدپذیر هستیم.
رئیس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان گفت: تشویق سرمایه‌گذاران، تعدیل قیمت خرید انرژی، حل مشکلات سرمایه‌گذاران برای ورود به این حوزه یکی از مهم‌ترین اهداف استان به شمار می‌آید.
مرتضوی با اشاره به اجرای چندین طرح در این حوزه گفت: ما باید تا دوسال آینده شاهد جهش در تولید انرژی‌های نو و تجدیدپذیر در استان باشیم.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این جلسه ضمن گرامیداشت هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر اظهار کرد: برای عبور از مشکلات موجود، باید دولت و بخش خصوصی دوشادوش یکدیگر کار کنند که خوشبختانه در استان اصفهان این امر محقق شده است.
امیر کشانی با اشاره به اتفاقات مهم هفته گذشته در عرصه بین‌المللی افزود: عضویت ایران در بریکس اتفاق مهمی در عرصه بین‌الملل است و می‌تواند تأثیر مثبتی در حوزه اقتصاد ایران داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی اصفهان در حال ارائه تحلیلی از نتایج مثبت عضویت ایران در بریکس است.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان یکی از نقاط ضعف اقتصاد ایران را عدم عضویت ایران در سازمان‌های بین‌المللی عنوان کرد و گفت: عدم حضور ایران در گروه‌ها و سازمان‌های بین‌المللی، بخش خصوصی را بسیار آزار داده است.
کشانی در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه تحلیلی از مزیت تعطیلات آخر هفته جمعه و شنبه در مقایسه با تعطیلی پنجشنبه و جمعه پرداخت و گفت: در اکثر کشورهای جهان تعطیلات سالانه بین ۱۱۰ تا ۱۲۹ روز است اما تعطیلات سالانه در ایران در مجموع ۷۸ روز است.
دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان با بیان اینکه افزایش تعطیلات و کاهش ساعات کاری باعث افزایش بهره‌وری نیروی انسانی می‌شود، خاطرنشان کرد: افزایش تعطیلات تأثیرات مثبتی بر صنعت گردشگری، سلامت روانی جامعه؛ کاهش آلودگی هوا و افزایش بهره‌وری انرژی خواهد داشت.
وی تصریح کرد: اگر تعطیلات دوروزه مطابق با تعطیلات جهانی نباشد سبب ایجاد وقفه چهارروزه ارتباط با دنیا می‌شود که تولید و تجارت کشور را با مشکل و چالش روبرو می‌کند.
کشانی با اشاره به تصمیمات کشورهای حوزه خلیج‌فارس برای کاهش زیان اقتصادی و بهره‌مندی از تعاملات بین‌الملل گفت: بسیاری از کشورهای منطقه تعطیلات خود را از پنج‌شنبه و جمعه به جمعه و شنبه تغییر داده‌اند.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان از ارائه این تحلیل به کمیسیون اجتماعی مجلس خبر داد و گفت: این موضوع را تا حصول نتیجه در مجلس پیگیری می‌کنیم.
در ادامه روح‌الله میرزا امیری مسئول دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان به ارائه گزارش عملکرد دستگاه‌ها در خصوص معرفی نماینده جهت پیگیری و اجرای مصوبات قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار و همچنین اهداف و چشم‌انداز تشکیل شورای انرژی پرداخت.
وی همچنین از اضافه‌شدن ۲۲ دستگاه جدید به فهرست دستگاه‌های حاضر در راستای رفع موانع کسب‌وکار در استان اصفهان خبر داد.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز با اشاره به مشکلات و موانع پیش روی سرمایه‌گذاران در حوزه انرژی‌های نو و تجدیدپذیر اظهار کرد: ما باید به سمت‌وسویی حرکت کنیم که افراد به این مقوله به‌عنوان یک شغل نگاه کنند.
اصغر اخوان مقدم اجباری کردن خرید انرژی‌های نو از سوی صنایع و دستگاه‌ها و توجه به سودآوری این صنعت را جهت نیل به اهداف استان مورد تأکید قرارداد.
مهدی کرباسی زاده نیز در این جلسه با اشاره به مشکلات شدید آلودگی هوا و کمبود انرژی و قطعی برق صنایع اظهار کرد: نوع مصرف سوخت در پالایشگاه‌ها و بحران کمبود انرژی ناشی از سو مدیریت سال‌های گذشته، باعث فلج شدن صنایع اصفهان در حوزه انرژی شده است.
وی با اشاره به مفاد تفاهم‌نامه پاریس ۲۰۱۵ که ۱۹۸ کشور آن را امضا کرده‌اند، گفت: محدودیت‌هایی که تا سال ۲۰۳۰ برای صادرات انواع محصولات ایجاد خواهد شد، شرایط را برای تولیدکنندگان ایرانی سخت و نفس‌گیر خواهد کرد.
وی گفت: با مدیریت حجم بالای نقدینگی در کشور و سیاست‌گذاری صحیح می‌توان طرح‌های بزرگی جهت کاهش آلودگی هوا و تولید انرژی‌های تجدیدپذیر و نو اجرایی کرد.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه استان اصفهان قطب صنعت نساجی کشور است گفت: کمبود نیرو متخصص در سازمان صمت استان اصفهان فعالین این صنعت را برای ثبت سفارش مواد اولیه با چالش و مشکل مواجه کرده است.
سید جواد سجادی خواستار تشکیل دفتر تخصصی نساجی در سازمان صمت استان اصفهان و همچنین افزایش کارکنان متخصص این بخش شد.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه اصلاح قانون کار در دستور کار مجلس شورای اسلامی است، اظهار کرد: ارائه پیشنهادها در این زمینه تا ۱۰ شهریور امکان‌پذیر است.
محمدرضا گل احمد خواستار بررسی تخصصی و موشکافانه این موضوع پیش از زمان موعود شد و
گفت: پیشنهاداتی از سوی دستگاه‌های متولی و ذی‌نفع دراین‌خصوص ارائه شده است.
در پایان این مراسم، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان به مناسبت هفته دولت از استاندار اصفهان و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان تقدیر و قدردانی کرد.