شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان
تاریخ : يکشنبه 27 فروردين 1402
کد 74

در یکصد و بیست و ششمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مطرح شد؛

توسعه نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس خانگی، راه برون‌رفت اصفهان از چالش‌های زیست محیطی

پیشنهادات شهرداری اصفهان برای توسعه نیروگاه‌های کوچک مقیاس خانگی در یکصد و بیست و ششمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، بررسی پیشنهادات شهرداری اصفهان برای توسعه نیروگاه‌های کوچک مقیاس خانگی و بررسی موانع و چالش‌های کلان سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر دستور کار یکصد و بیست و ششمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان در اتاق بازرگانی اصفهان بود.
استاندار اصفهان در ابتدای این جلسه با بیان اینکه سال 1401 سال پر فراز و نشیبی برای اقتصاد کشور بود، اظهار داشت: علی‌رغم تمام این ناملایمات با لطف الهی و تلاش بخش‌های اقتصادی در مجموع شاهد ثمرات مطلوبی برای اقتصاد کشور بودیم.
سیدرضا مرتضوی با تأکید بر شناسایی و طرح موضوعات اولویت‌دار استان در جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان ادامه داد: انتظار داریم با هم‌افزایی بخش‌های گوناگون، در سال جاری گام‌های موثری برای رفع مشکلات استان در جلسات این شورا برداشته شود تا مسیر تعریف‌شده برای شورای گفت‌وگوی استان به خوبی طی گردد. خوشبختانه دولت نیز گوش شنوایی برای نظرات و پیشنهادات فعالان اقتصادی و بخش خصوصی و لحاظ کردن آنها در تصمیمات و مصوبات کلان دارد.
لزوم توجه به تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و فرصت‌های پیش‌روی کشور
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز با بیان اینکه در کنار تأثیر تحولات منطقه بر اقتصاد ایران، پیوستن کشورمان به پیمان شانگهای فرصت‌ استثنایی برای دولت و بخش خصوصی فراهم آورده است گفت: درصورتی‌که از این فرصت به درستی بهره ببریم، چالش‌های اقتصادی کشور به‌ خوبی مدیریت خواهد شد.
مسعود گلشیرازی با اشاره به تأثیر پنج مگاپروژه بر آینده اقتصاد منطقه خاورمیانه افزود: در صورت برنامه‌ریزی صحیح کشورمان نیز از اثرات این پروژه‌ها بهره‌مند می‌شود. همچنین بهره‌گیری از فرصت‌های موجود در بازار 350 میلیارد دلاری روسیه در بخش واردات و بازار 500 میلیارد دلاری این کشور در بخش صادرات نیازمند عزم جدی و برنامه‌ریزی ویژه است.
وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با فعالان اقتصادی ادامه داد: این رهنمودها نحوه تعامل و نوع نگاه دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی به بخش خصوصی و سهم این بخش در اقتصاد ملی را مشخص کرد و راه پیشرفت اقتصاد کشور از همین مسیر می‌گذرد. امیدوارم بخش خصوصی نیز با ایجاد سازوکارهای مناسب و درک صحیح از این پیام به سهم مطلوب خود در اقتصاد کشور و استان دست یابد.
گلشیرازی حضور پررنگ در بازار کشورهای اوراسیا را از مهم‌ترین اهداف فعالان اقتصادی استان دانست و در عین حال تأکید کرد، این حضور موثر با موانع داخلی در بخش دولتی و سیاست‌ها و دستورالعمل‌های متعدد و متناقض مواجه شده که مانند سنگی به پای بخش خصوصی بسته شده است؛ بنابراین لازم است سیاست‌های ترمیمی و اصلاحی در دستور کار مدیران استان و کشور قرار گیرد.
راهکار شهرداری اصفهان برای توسعه نیروگاه‌های کوچک مقیاس خانگی
همچنین علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان مهم‌ترین دغدغه و نگرانی نخبگان، مسئولان، سرمایه‌گذاران و آحاد مردم شهر اصفهان را مشکلات زیست محیطی مانند آلودگی هوا و فرونشست زمین دانست و بیان کرد: شورای شهر و مدیریت شهری در این دوره اقدام به تدوین یک بسته-برنامه برای بهبود وضعیت زیست محیطی شهر کرده‌اند که سرمایه‌گذاری در حوزه الگوهای جدید تولید و مصرف انرژی یکی از محور‌های آن است.
وی افزود: در این راستا بیش از 60 درصد بودجه 1402 شهرداری به توسعه حمل‌ونقل عمومی و مسائل زیست محیطی اختصاص یافته و توسعه نیروگاه‌های کوچک مقیاس خانگی در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.
مهدی بقایی، معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان نیز با بیان اینکه شهر اصفهان در طول سال 300 روز آفتابی دارد، اضافه کرد: شهرداری اصفهان به سوی مدیریت مصرف و تولید انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت کرده و در این خصوص برنامه‌ای 10 ساله دارد و قرار است تا سال 1410، صد درصد انرژی مصرفی شهرداری از منابع تجدیدپذیر تأمین شود.
وی با بیان اینکه 150 هزار واحد از 600 هزار واحد مسکونی شهر اصفهان قابلیت راه‌اندازی نیروگاه کوچک مقیاس خانگی را دارد، تصریح کرد: در این خصوص با یکی از بانک‌های استان برای پرداخت تسهیلات بلندمدت مذاکراتی داشته‌ایم. در سال نخست و با ایجاد نیروگاه کوچک مقیاس در 2 هزار واحد مسکونی شهر اصفهان می‌توان 5.7 درصد برق مصرفی شهر را تأمین کرد که می‌تواند تا سال 1410 به صد درصد برسد. در این مسیر با چالش‌هایی مواجه هستیم که پیشنهاد شهرداری اختصاص 15 تا 20 درصد گردش مالی صنایع بزرگ استان برای تأمین تسهیلات قرض‌الحسنه برای ایجاد نیروگاه‌های کوچک مقیاس خانگی است.
در ادامه تعدادی از نمایندگان صنایع و فعالان اقتصادی به طرح چالش‌ها و موانع سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر پرداختند.
علی کرباسی‌زاده، مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز با بیان اینکه کشورهای توسعه‌یافته با جدیت به سوی استفاده از سوخت سبز حرکت کرده‌اند، گفت: برای تحقق تولید با درصد کربن صفر، تا سال 2030 تمام کالاها و خدمات در دنیا رصد و کنترل می‌شود و فروش محصولاتی که در فرآیند تولید و توزیع آنها از سوخت‌های فسیلی استفاده شده، یا مشمول مالیات شده و یا از صادرات و فروش آنها در دنیا جلوگیری به عمل خواهد آمد؛ بنابراین برای جلوگیری از عواقب اجرای این الزامات برای تولید و صادرات کشورمان باید به سمت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر و استفاده از سوخت سبز حرکت کنیم.
همچنین روح‌الله میرزاامیری، مدیر اجرایی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون اجزا و فرآیندهای احداث و بهره‌برداری از نیروگاه‌های خورشیدی، به برخی چالش‌های موجود درباره نرخ خرید تضمینی برق تولیدی و نرخ بازگشت سرمایه اشاره و برخی مطالعات موردی درباره وضعیت توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در ایران و کشورهایی نظیر آلمان را تشریح کرد.
به گفته وی این چالش‌ها موجب عدم جذابیت و توجیه اقتصادی احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر برای بخش خصوصی شده است.
در پایان این نشست مقرر شد کارگروه تخصصی «توسعه انرژی خورشیدی شهر اصفهان» با حضور استانداری اصفهان، شهرداری، شرکت توزیع برق استان، اتاق بازرگانی اصفهان، بانک رسالت و صنایع معظم استان با هدف تدوین سازوکارهای اجرایی و رفع موانع احتمالی توسعه نیروگاه‌های کوچک مقیاس تشکیل شود. همچنین پیشنهادات کارگروه کارشناسی شورای گفت‌وگو برای رفع موانع و چالش‌های سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله تأخیر در وصول مطالبات نیروگاه‌های بزرگ مقیاس و عدم تأمین امنیت سرمایه‌گذاری در حوزه نیروگاه‌های تجدیدپذیر بزرگ مقیاس در زمین‌های استیجاری، پس از بررسی دقیق‌تر مجدداً برای تصویب در جلسات شورای گفت‌وگوی استان مطرح گردد.
در ابتدای این جلسه نیز با اشاره به برگزاری 53 جلسه اصلی و 207 جلسه کارشناسی و پیش‌کارشناسی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان از سال 1398 تا 1401، عملکرد این شورا در سال گذشته تشریح گردید.
همچنین تقویم سالانه جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان در سال 1402 بررسی و تصویب شد.