شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان
تاریخ : چهارشنبه 11 اسفند 1400
کد 24

در یکصدویازدهمین نشست شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان مصوب شد

همسان‌سازی نحوه بازپرداخت تسهیلات متناسب با نوع فعالیت کشاورزی در بانک‌های غیر‌تخصصی کشاورزی/تمامی بانک‌ها ملزم به تخصیص 15 درصد منابع خود به بخش کشاورزی هستند

در یکصدویازدهمین نشست شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان که به صورت فوق العاده برگزار شد مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی درحوزه کشاورزی ناشی از عدم وحدت رویه بانک‌ها در اعطای تسهیلات مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه با تاکید بر موفقیت آمیز بودن فرایند اعطای تسهیلات در بانک کشاورزی عنوان شد عدم وجود نیروی متخصص در حوزه کشاورزی در سایر بانک‌ها و از سوی دیگر الزام تخصیص حداقل 15 درصد منابع سایر بانک‌ها به حوزه کشاورزی موجب اختصاص درصد ناچیزی از منابع این بانک‌ها به بخش کشاورزی و بروز مشکلات زیادی برای فعالان این حوزه شده است.
محمودتولایی، رئیس اتاق بازرگانی کاشان با بیان اینکه ساز و کار درستی برای قبول وثایق فعالان حوزه کشاورزی در بانک‌های غیر تخصصی کشاورزی در کشور وجود ندارد، افزود: این بدین معناست که در بانک تخصصی کشاورزی کشاورز معتبر و در سایر بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات کشاورز از اعتبار لازم برخوردار نیست.  
محمدنورآزادی، دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان نیز با تاکید بر اینکه دوره بازگشت سرمایه تمامی محصولات کشاورزی یکسان نیست خواستار ملاک قرار دادن دوره بازگشت سرمایه متناسب با بررسی کارشناسی به منظور درنظر گرفتن مدت بازپرداخت تسهیلات بانکی شد.  
مهرداد مرادمند، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در این جلسه با بیان اینکه اصفهان، استان اول جذب اعتبارات تسهیلات بخش کشاورزی در کشور است، این امر را ناشی از توسعه گلخانه‌ها و صنعت دام و طیور در استان و وجود پتانسیل‌های صنایع تبدیلی عنوان کرد.
وی افزود: تعدد دستورالعمل‌های داخلی بانک‌های غیر تخصصی کشاورزی، عملا امکان پرداخت تسهیلات به فعالان بخش کشاورزی را کاهش داده است.
مرادمند از ایجاد ساز و کاری با همکاری معاونت اموراقتصادی استانداری برای ایجاد وحدت رویه در میان بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات کشاورزی به شیوه بانک کشاورزی خبر داد و گفت: بر این اساس بازپرداخت تسهیلات سرمایه ثابت عمدتا 5 ساله و سرمایه در گردش نیز 6 ماهه و یکساله در نظر گرفته شده است.
در ادامه جلسه جمشیدیان مدیر شعب بانک کشاورزی استان اصفهان گفت: زمان بازپرداخت تسهیلات سرمایه در گردش در بانک کشاورزی کاملا کارشناسی شده و سه، شش و نه ماهه و حداکثر یکساله بوده و می‌تواند ملاک عمل سایر بانک‌ها قرار گیرد.
همچنین در این جلسه مصوب شد اسناد تک برگی، واگذاری و روستایی در کلیه بانک‌ها به عنوان وثیقه برای دریافت تسهیلات طرح‌های کشاورزی و منابع طبیعی پذیرش شود.