شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان
تاریخ : دوشنبه 25 بهمن 1400
کد 22

دریکصد و دهمین نشست شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان تاکید شد

ظرفیت‌های اقتصادی خارج شده از استان اصفهان بازگردانده شود

استاندار اصفهان دریکصدو دهمین نشست شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان تاکید کرد درشرایط همدلی کنونی باید ساز و کار حفظ سرمایه‌های اقتصادی استان فراهم شود.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان سخنان پیش از دستور یکصدو دهمین نشست شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان  به مشكلات فعالان اقتصادي ناشی از تكميل سقف اختيارات مديركل امور مالياتي استان در خصوص بخشش جرايم مالياتي و مشكلات تشكل‌هاي اقتصادي در زمینه توقف ارائه خدمات بانكي در صورت تأخير در برگزاري انتخابات و تعيين هيئت مديره جديد اختصاص یافت.
استاندار اصفهان دراین نشست پیگیری تكميل سقف اختيارات مديركل امور مالياتي استان در خصوص بخشش جرايم مالياتي فعالان اقتصادی و افزایش سقف تعیین شده را با توجه به متفاوت بودن وضعیت درآمدهای مالیاتی و عملکرد سازمان‌های امورمالیاتی در استان‌های مختلف ضروری دانست وخواستارتهیه پیشنویسی از سوی مدیرکل امور مالیاتی استان و ارایه آن به استانداری برای پیگیری موضوع در سطح ملی شد.  
سیدرضا مرتضوی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار تشکیل جلساتی میان سازمان صمت، اداره کل امور مالیاتی وفعالان اقتصادی برای ایجاد ساز و کاری به منظور بازگرداندن ظرفیت‌های اقتصادی خارج شده از استان شد و تصریح کرد: با توجه به افزایش شرایط همدلی در استان می‌توان شرایطی برای استفاده از مزیت‌های استانی درخدمت رسانی به مردم اصفهان و حفظ سرمایه‌های اقتصادی استان فراهم کرد.
در ابتدای این نشست نیز رئیس اتاق بازرگانی اصفهان ضمن تبریک ولادت با سعادت حضرت جوادالائمه و ایام 22 بهمن گفت: براساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، اشتغال و وضعیت معیشت مردم مهم‌ترین چالش اقتصاد ایران در سال پیش روی میلادی عنوان شده است. مسعودگلشیرازی این موضوعات را نیازمند توجه ویژه کلیه عناصر موثر در این حوزه دانست.
دبیر شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان در ادامه با اشاره به تحولات سیاست‌گذاری بین‌المللی کشور جنب و جوش فزونتر فعالان اقتصادی به منظور بهره‌گیری مناسب از این فرصت را لازم برشمرد.
وی تاکید کرد نباید این فرصت مانند دوران پسابرجام به دلیل عدم آمادگی کافی از دست برود .
گلشیرازی همچنین خواستار توجه جدی مسئولین کشوری به افزایش چشمگیر هزینه حمل و نقل داخلی و نرخ حمل و نقل کانتینری بین‌المللی کشور شد.
دبیر شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان همچنین با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با فعالان اقتصادی و تبیین نکات کلیدی ومهم و توصیه‌های ایشان در زمینه تولید گفت: تحقق این نکات کلیدی نیازمند جهاد اقتصادی و اقدامی عاجل است.
وی افزود: لازم است مصوبات جلساتی مانند شورای گفت‌و‌گو در راستای نحوه تبیین ساز و کارهای کمک به فعالان اقتصادی و نوع حمایت و برخورد با آنها راهگشا باشد.
همچنین مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ماده 110 قانون مالیات‌های مستقیم و الزام  واحدهای اقتصادی به پرداخت مالیات در محل استقرار، گفت:  در استان‌هایی مانند اصفهان که به دلایل مختلف از جمله نوع عملکرد سازمان امور مالیاتی، برخی از این واحدها پرونده‌های خود را به استان‌های دیگر انتقال داده اند ، عملا اصفهان از قوانینی چون مالیات بر ارزش افزوده بی بهره خواهد بود.
وی خواستار پیگیری برگشت پرونده این واحدها به داخل استان و کمک به اثر مثبت این امر بر اقتصاد اصفهان شد.
امیررضا نقش، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان نیز خواستار پیگیری تمدید مصوبه بخشش جرایم مالیاتی و تامین اجتماعی ستاد ملی کرونا و مشکل عدم استرداد مالیات بر ارزش افزوده سال۱۴۰۰صادرکنندگان شد.
در ادامه عباس مزیکی، مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان با اشاره به طرح بخشودگی جرایم مالیاتی فعالان اقتصادی تصریح کرد: در هفتادویکمین جلسه ستاد ملی کرونا در سال جاری مصوبه ای مبنی برتفویض بخشودگی جرایم مالیاتی به وزارت امور اقتصادی و دارایی صادر شد که در تیرماه 1400  دستورالعمل «بخشودگی جرایم مالیاتی قابل بخشش موضوع قانون مالیات‌های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده » از سوی سازمان امور مالیاتی ابلاغ گردید.
وی حذف بروکراسی‌های زائد و تفویض اختیار تا سقف 60 میلیارد ریال بخشودگی جرایم به مدیران کل استان‌ها را از مهم‌ترین شاخصه‌های این دستورالعمل عنوان و تصریح کرد: در این بخشنامه هر استان از سقف مشخصی از بخشودگی برخوردار است که با توجه به شرایط خاص استان اصفهان، سقف بخشودگی مالیاتی استان قبل از تصدی اینجانب بر اداره کل مالیاتی استان تکمیل شده است.
 مزیکی اعتبار بخشنامه فوق را تا پایان سال جاری اعلام کرد و گفت: در حال پیگیری افزایش سقف بخشودگی جرایم مالیاتی استان اصفهان در سال آینده به منظور حمایت حداکثری از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی استان هستیم.
در ادامه این نشست با تاکید بر اینکه به دلیل شرایط ایجاد شده ناشی از کرونا، بسیاری از مجامع عمومی تشکل‌ها و اتحادیه‌های عضو اتاق‌های سه گانه با تاخیر برگزار شده و تاخیر در معرفی هیئت مدیره جدید نیز باعث توقف ارائه خدمات بانكي به هیئت مدیره قبلی شده است مصوب شد وحدت رویه ای در این خصوص برای جلوگیری از ایجاد خلل در فعالیت اقتصادی تشکل‌ها و اتحادیه‌ها ازطریق فراهم کردن ساز و کارمفتوح ماندن حساب بانکی اتحادیه‌ها و تشکل‌ها تا زمان برگزاری انتخابات جدید انجام شود.