شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان
تاریخ : شنبه 1 خرداد 1400
کد 12

در یکصدو دومین جلسه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان مصوب شد:

پیگیری پرونده‌های مرتبط با حوزه تجارت بین المللی تجاراصفهانی از طریق معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه

دریکصدودومین جلسه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان که با حضور معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه برگزار شد، مقرر گردید پرونده های تجاراصفهانی در حوزه تجارت خارجی از طریق معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه پیگیری شود.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در یکصدو دومین جلسه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه تصویب کرد مشکلات پرونده های  مرتبط با حوزه تجارت بین المللی تجاراصفهانی از طریق اتاق با هماهنگی نمایندگی وزارت امورخارجه اصفهان به این وزارتخانه ارسال شود. 
در این جلسه مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیزبا اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص شرکت های سرمایه گذاری استانی، مبنی بر «تسریع در برگزاری مجامع شرکت های تعاونی سهام عدالت استانی جهت جلب مشارکت واقعی سهامداران و اقدام به اصلاح اساسنامه و تعیین مدیران» ،شرکت درصد کمی از سهامداران در مجمع اول ، عدم ثبت نام عده زیادی از دارندگان سهام عدالت که روش غیرمستقیم را برای اداره سهام خود انتخاب کردنددر سامانه سجام ودر نتیجه عدم امکان حضور در مجمع و رأی را از جمله مسایل موجود در این حوزه دانست و خواستار اطلاع رسانی کافی در این حوزه از طریق  مجامع صنفی شد .وی از ارایه پیشنهاداتی از سوی کمیسیون اقتصادی مجلس به مقام معظم رهبری به منظور نحوه اجرای این موضوع خبرداد. 
محمدرضا حبیبی، مدیرکل دادگستری استان اصفهان نیزبر ضرورت داشتن اطلاعات کافی سهامداران از نامزدهای تایید صلاحیت شده شرکت های سرمایه گذاری استانی تاکید کرد. 
در این رابطه علی اصفهانی، دادستان عمومی و انقلاب اسلامی استان نیزبا تاکید بر اینکه هدف اصلی در آزادسازی های سهام عدالت، جلب مشارکت واقعی سهامداران که عمدتا از اقشار ضعیف جامعه هستندو اصلاح اساسنامه، می باشد از ورود دادستان های استان های کشور به این حوزه و حتی صدور دستورتوقف تشکیل مجمع در برخی استان ها خبر داد.
وی افزود: در استان اصفهان نیز جلساتی در این حوزه برگزار و مقرر گردیده تا زمان محقق شدن اصلاح اساسنامه و مشارکت واقعی مردم اقدامی در این حوزه انجام نشود. 
لزوم فراهم سازی ساز و کارمشارکت آگاهانه مردم در انتخابات هیأت مدیره شرکت های تعاونی سهام عدالت استانی 
حبیب اله بهرامی
، عضو بخش تعاونی شورا ضمن مثبت دانستن ساماندهی شرکت های سرمایه گذاری از سوی دولت، در قالب تشکیل شرکت های سرمایه گذاری استانی، خواستار انتشار اسامی و برنامه های کاری نامزدهای هیات مدیره احراز صلاحیت شده به منظور شناخت کافی سهامداران شد.
وی همچنین افزایش قیمت گاز صنایع و حقوق دولتی معادن را از جمله مشکلات فعالان اقتصادی دانست و خواستار رسیدگی به این موضوع شد. 
سیاست های کلان وزارت امورخارجه دارای رویکرد اقتصادی شود
در ادامه محمودتولایی، رئیس اتاق بازرگانی کاشان خواستار آسیب شناسی مبحث آزادسازی سهام عدالت در سطح استان شد. وی همچنین برضرورت بازنگری در ساختار وزارت امورخارجه و سیاست های کلان کشور تاکید کرد و افزود: سیاست های کلان این وزارتخانه دارای رویکرد اقتصاد محور نیست. 
گمرک در پله آخر صدور مجوز ترخیص کالا قرار دارد
در ادامه رسول کوهستانی، مدیرکل گمرکات استان اصفهان ضمن ارایه گزارشی از اجرای بسته حمایتی این اداره در سال 99 و ارائه بسته حمایت از تولید در سال جاری گفت: حدود 25 نهاد ، سازمان و وزارتخانه به وضع قوانین در حوزه تجارت می پردازند که گمرک مسئول اجرای آن است. 
وی همچنین افزود: حدود 45 سازمان نیزعلاوه بر وضع مقررات، مجوز نیز صادر می کنند.  
وی با تاکید بر اینکه مجموعا94 سازمان و نهاد به وضع قوانین و مقررات می پردازند، افزود: گمرک در پله آخر صدور مجوز ترخیص کالا قرار دارد و سنگ اندازیهایی که با تصمیمات فی البداهه در دستگاه های مختلف گرفته می شود منجر به تأخیر ترخیص کالامی گردد.  
همچنین سید حسن قاضی عسگر، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان  احصاء فرایندها و اصلاح آن را از وظایف اصلی روسای دستگاه های اجرایی دانست و با بیان اینکه پتانسیل هایی مانند تبصره 1ماده 45 و هیات مقررات زدایی برای اصلاح فرایندها وجود دارد، خواستار استفاده بهینه دستگاه های اجرایی استان از این ظرفیت ها شد. 
از اهم مصوبات جلسه می توان به این موارد اشاره کرد: درخصوص الگوی توسعه مناطق 7گانه استان اصفهان(مطالعه پیشران های توسعه استان) تصویب و مقرر شد معین ها و برنامه های اجرایی پیشران های توسعه، توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با همکاری معاونت هماهنگی اموراقتصادی استانداری تهیه و برای اجرا به دستگاه های اجرایی ذیربط ابلاغ شود. 
همچنین در این جلسه بسته پیشنهادی حمایت از تولید گمرکات استان اصفهان در سال 1400 به تصویب رسید. 
شایان ذکر است در این جلسه مقرر شد اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان جهت فراهم سازی حضور حداکثری صاحبان آراء درانتخابات شرکت های سرمایه گذاری استانی و حضور افراد ذی صلاح اقتصادی در هیات مدیره این شرکت ها ترتیبی اتخاذ نماید تا سهام عدالت به عنوان یک سرمایه مولد در استان به سرانجام مطلوب برسد. 
ارایه پیشنهادات اتاق بازرگانی اصفهان در خصوص تهیه و تنظیم قراردادهای دوجانبه بین المللی و ارایه آن به معاونت اقتصادی وزارت امورخارجه و تهیه لیست کاملی از شرکت های خصوصی و مشخصات آنها به زبان انگلیسی اعم از اطلاعات تماس، حوزه فعالیت معرفی محصولات و... و ارایه به وزارت امورخارجه به منظور بارگذاری در سایت آن وزارتخانه از دیگر مصوبات این جلسه بود.
 
آلبوم تصاویرپیگیری پرونده‌های مرتبط با حوزه تجارت بین المللی تجاراصفهانی از طریق معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه

  • واحد ارجاع دهنده پورتال اتاق بازرگانی اصفهان