شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان
تاریخ : سه شنبه 29 خرداد 1403
کد 107

فرصت‌های سرمایه‌گذاری سیستان و بلوچستان و اصفهان تشریح شد

ضرورت تأمین برق واحدهای صنعتی و تولیدی اصفهان در تابستان

استاندار اصفهان ضمن حمایت از سرمایه‌گذاری اقتصادی مشترک بین اصفهان و سیستان و بلوچستان از شرکت توزیع برق استان خواستار تعهد تأمین برق برای شرکت‌های صنعتی و اقتصادی شد.
به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان در یک‌صد و سی و هفتمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اظهار کرد: در سه سال گذشته به اعتراف بانک جهانی یکی از وجه تمایزهای متفاوت عملکرد رئیس‌جمهور شهید با سایر ادوار در خصوص رشد اقتصادی کشور بوده است.
 وی با اشاره به بخشی از مشکلات برق شرکت‌های صنعتی، تولیدی و اقتصادی استان اصفهان افزود: چنانچه تعهدی بین شرکت توزیع برق و صنایع اقتصادی در زمینه مصرف انرژی پاک و سپس قطعی برق وجود داشته باشد، این تعهد باید توسط وزارت نیرو جبران شود.
 وی گفت: همچنین با توجه به این شرایط، تصمیم‌گیری فوری در باره ظرفیت سوخت دیزل‌ژنراتورهای واحدهای صنعتی ضروریست.
 استاندار اصفهان همچنین درباره زمینه سرمایه‌گذاری مشترک بین استان‌های اصفهان و سیستان و بلوچستان گفت: در این زمینه به گزارش‌های عمیق‌تر و دقیق‌تر نیازمندیم تا فعالان اقتصادی اصفهان با توجه به مطالعات اقتصادی دریا، گردشگری، کشاورزی و معدن و سایر حوزه‌ها به‌صورت بسته اقتصادی به شورای گفت‌وگوی استان اصفهان ارائه شود.
 وی ادامه داد: با تکمیل زنجیره‌های ارزش در حوزه‌های مختلف می‌توان موجب توانمندی ایران اسلامی شد و به‌صورت تخصصی و دقیق تشریح راه‌های تعامل میان دو استان را شناسایی کرد.
 
 امیر کشانی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان ضمن تشریح دستور جلسه شورای گفتگو مبنی بر بررسی و تحلیل فرایند عرصه و معامله کالا در بورس و موضوع تأمین برق صنایع گفت: به‌هرحال فعالان اقتصادی انتظار دارند که تصمیمات مناسبی در تابستان برای تأمین حامل‌های انرژی به خصوص برق گرفته شود.
 وی افزود: اتاق بازرگانی قصد دارد درصورتی‌که مشکل صنایع از طریق تعامل حل نشد به واسطه قانون ماده ۲۵ بهبود محیط کسب‌وکار دولت اقدام کند.
 رئیس اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: بر اساس این ماده درصورتی‌که گاز، برق و خدمات مخابرات صنایع بدون اطلاع قبلی و در شرایط اضطرار قطع شوند باید خسارات آن‌ها جبران شود.
 
 محمد کرمی، استاندار سیستان و بلوچستان نیز که در این جلسه حضور داشت، مجموعه اقتصاد دریا و پرورش ماهی و آموزش ۱۰ هزار نفر در این زمینه، توسعه اقتصاد گردشگری و وجود سواحل بی‌نظیر، زمین مستعد با بالاترین سود برای احداث پتروشیمی و فولاد را از فرصت‌های بکر استان متبوع خود عنوان کرد.
 وی افزود: ظرفیت‌های منطقه چابهار بی‌نظیر و منحصربه‌فرد است و از سوی دیگر ظرفیت تجارت این استان با افغانستان، پاکستان، عمان و کشورهای آفریقایی فراهم است.
 استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به ظرفیت اقتصادی معادن در استان سیستان و بلوچستان، افزود: استان سیستان و بلوچستان یک استان ثروتمندی است و بیش از یک هزار و ۶۳۰ کیلومتر مرز دارد که ۴۲۰ کیلومتر آن مرز آبی است.
 وی افزود: این استان از جنوب به دریای عمان و از شرق به کشورهای پاکستان و افغانستان محدود می‌شود و زاهدان مرکز این استان از طریق راه‌آهن با مرز میرجاوه و پاکستان ارتباط دارد و از سوی کرمان هم به راه‌آهن سراسری ایران متصل است.
 استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: این استان با دو کشور افغانستان و پاکستان از طریق دریای عمان ارتباط تجاری بسیار خوبی دارد و ظرفیت این استان برای توسعه اقتصاد تجارت محور فراهم است.
 وی گفت: احداث و راه‌اندازی ۷ کارخانه مس را در این استان برنامه‌ریزی و در سفر رئیس‌جمهور شهید احداث کارخانه مس و طلای استان را آغاز کردیم.
 کرمی اظهار کرد: تلاش ما این است که با حضور بخش خصوصی از سراسر کشور ظرفیت‌های کم‌نظیر این استان فعال شود.
 وی در مورد اقتصاد کشاورزی در استان سیستان و بلوچستان، عنوان کرد: باغات جدیدی از خرما، موز، انبه و... در این استان ایجاد کردیم و به دنبال صادرات محصولات باغی استان سیستان و بلوچستان هستیم.
 استاندار سیستان و بلوچستان ظرفیت اقتصادی دیگر این استان را در حوزه دریا دانست و اظهار کرد: موجودات دریایی منحصربه‌فردی که در این خطه وجود دارد ما را مجاب کرده تا علاوه بر تشکیل مرکز تحقیقات، یک دانشگاه نیز در این منطقه احداث کنیم.
 وی اقتصاد گردشگری، پتروشیمی و فولاد را نیز از ویژگی‌های کم‌نظیر این استان دانست و گفت: درصدد هستیم باتوجه به ظرفیت‌های استان سیستان و بلوچستان جهت ارتقاء و تکمیل زنجیره‌های تولید کشور با سایر استان‌ها بالأخص استان اصفهان تعامل داشته باشیم تا با همراهی بین استانی، ظرفیت کشور را در حوزه‌های مختلف ارتقاء ببخشیم.
 
 محمود حقیقت سرشت، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان گفت: در بحث ناترازی ما مصارف عمده استان را شناسایی و استخراج کردیم و این مسئله بسیار پیچیده است؛ لذا باید به نحوی مسئله انرژی مدیریت شود که حداقل تنش را در مصارف صنایع کوچک داشته باشیم.
 
 روح‌الله میرزا امیری، دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان با اشاره به اینکه زنجیره راهبردی در توسعه اقتصادی نقش مهمی دارند، گفت: استان اصفهان و سیستان و بلوچستان در ترکیب زنجیره ارزشی راهبردی اصفهان با ظرفیت نهفته سیستان زمینه همکاری را می‌توانند فراهم کنند و در این راستا هیاتی از اتاق بازرگانی بازدید داشتند و ارتباطات و فرصت‌های خوبی شکل گرفته است.
 
 امید شریفی، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان با اشاره به اینکه مدیریت ناترازی و سند جامع استان در حال انجام است، اظهار کرد: در جلسه خروجی حامل‌های انرژی یک طرح پژوهشی تهیه شده که در نهایت مدیریت ناترازی مصرف گاز استان مدیریت و خروجی آن به وزیر کشور ارائه شده که قرار بر این شده است که چنین برون‌سپاری در حوزه برق نیز انجام شود.
 وی با اشاره به اینکه امسال یک الی دو درجه افزایش گرمای کلی در کشور داریم، افزود: سال گذشته ناترازی مصرف برق ۱۲ هزار مگاوات بوده و امسال پیش‌بینی می‌شود این ناترازی ۵ هزار مگاوات بیشتر شود و در واقع مصرف استان به ۱۷ هزار مگاوات برسد که این ناترازی به مراتب برای واحدهای صنعتی، تولیدی نیز وجود دارد که در شورای انرژی باید مطرح و هماهنگی بین واحدهای صنعتی رخ دهد.
 
 احسان شهیر، مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری اصفهان با اشاره به اینکه ۶ پروژه سرمایه‌گذاری در باب مزیت و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است، گفت: اطلاعات اولیه ۲۰ فرصت سرمایه‌گذاری و طرح توجیهی نیز در این خصوص استخراج شده است.
 وی ادامه داد: همچنین در آبان‌ماه جاری یک طرح مشترک با اتاق بازرگانی اصفهان برای سرمایه‌گذاری ایرانیان حاشیه خلیج‌فارس تدارک دیده شده است که بر اساس آن ۱۰۰ پروژه پیش‌بینی و ۲۰ پروژه پیش‌بینی اولیه و تأمین سرمایه‌گذاری شده که قرار است جزئیات آن در شورای گفتگو مطرح شود.
 
 محمدجعفر فوده، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز در مورد سرمایه‌گذاری در سیستان و بلوچستان گفت: ما با کشت فرا سرزمینی به دلیل تحمیل هزینه‌ها موافق نیستیم؛ اما با کشت داخلی بسیار موافق هستیم منتها باید نحوه واکنش افراد بومی منطقه نیز مورد بررسی قرار گیرد که آیا اجازه سرمایه‌گذاری به غیر خواهند داد.
 
 محمدرضا برکتین، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه صنایع اصفهان به دلیل فعال بودن و عرق ملی در کنار سیستان و بلوچستان بوده و زیرساخت مدارس و نیز احیا قنوات را بر عهده دارند، گفت: بین اصفهان تا سیستان و بلوچستان یک هزار و ۸۰۰ کیلومتر فاصله است تقویت خط ارتباطی بین اصفهان و این استان مسئله بسیار مهمی است.
 وی همچنین از شرکت توزیع برق استان در مورد قطعی برق صنایع بدون اطلاع قبلی مطالبه‌گری کرد و بیان داشت: شایسته شهر صنعتی همچون اصفهان نیست که امسال چندین بار برق صنایع را قطع کرده و موجب ضرر و زیان آنها شوند.
 
 محمد مرادی، مدیرعامل توزیع برق استان اصفهان با اشاره به اینکه حدود ۶ هزار و ۴۰۰ مگاوات ناترازی مصرف برق در استان داریم، گفت: به جهت حساسیت تولید برق در نیروگاه‌ها مدیریت مصرف برق ضروری است و در زمینه مصرف باید یک مدیریتی صورت گیرد زیرا ۵۲ مشترک برق صنعتی سنگین استان اصفهان بیش از ۷ مگاوات برق مصرف می‌کنند.
 وی به اتاق بازرگانی اصفهان پیشنهاد داد در زمینه سرمایه‌گذاری انرژی خورشیدی ورود پیدا کنند .
 مدیرعامل توزیع برق استان اصفهان بیان کرد: با توجه به افزایش درجه حرارت بالای هوا باید ظرفیت برق نیروگاه‌های آبی خود را برای اواخر تیرماه و ظرفیت مصرف برق در شب را ذخیره کنیم .