شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان
تاریخ : يکشنبه 24 دي 1402
کد 97

کارگروه تخصصی کارشناسی دبیرخانه شورای گفتگوی استان اصفهان برگزار شد

بررسی عدم تناسب ضریب مالیاتی مرغ‌فروشان و تولیدکنندگان محصولات نساجی

جلسه کارگروه تخصصی کارشناسی دبیرخانه شورای گفت‌وگو با موضوع بررسی عدم تناسب ضریب مالیاتی رسته خرده‌فروشی مرغ گرم و صنف تولیدکنندگان محصولات نساجی برگزار شد.
به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، سید وحید دزفولی، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته و عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان درباره عدم تناسب ضریب مالیاتی رسته خرده‌فروشی مرغ گرم با ضریب مالیاتی اعمال شده توسط اداره کل امور مالیاتی گفت: سامانه رهتاب موجب افزایش تخلف می‌شود وقتی سود ۴ هزار تومان شود یا فروشنده مرغ شمال را می‌آورد و تشویق به خرید آن می‌کنند؛ چون سودش برای مرغ‌فروش بیشتر است، واحدهای مرغداری به‌شدت نزولی است آن‌هم در اصفهانی که سرآمد تولید مرغ بود علتش هم دستوری عمل‌کردن قیمت‌هاست.
 محمد نمکی زاده، رئیس اتاق اصناف مرکز استان اصفهان نیز اظهار داشت: سامانه رهتاب زمانی در اصفهان توسط جهاد کشاورزی پایه‌ریزی شد تا تولید و توزیع و مصرف را به شکلی مدیریت کند و رفتار در حال حاضر این سامانه با فلسفه وجودی آن مغایرت دارد، مرغدار که می‌خواهد مرغ تولیدی‌اش را بفروشد به این سامانه اعلام می‌کند و هزینه‌ای را به سامانه پرداخت می‌کند، کشتارگاهی که می‌خواهد مرغ را از مرغدار بخرد باید هزینه‌ای به سامانه پرداخت کند، مرغ‌فروشی که باید در سامانه ثبت‌نام و سهمیه‌ای از سامانه بگیرد باید هزینه کند و همین‌ها ارزش قیمت مرغ را بالا برد و یک قیمت دستوری را ایجاد کرد.
 وی درباره عدم تناسب ضریب مالیاتی صنف تولیدکنندگان محصولات نساجی با ضریب مالیاتی اعمال شده نیز افزود: در صنوف ما کسی که سرمایه‌گذار یک کارگاه نساجی است کارگرش را هم خودش استخدام می‌کند، حقوق کارگر و امورات بانکی همه با خودش است. قبلاً کارگروه‌های تخصصی برای اصناف مختلف داشتیم که با اداره مالیات مذاکره می­کردند، باید تمهیدی داشته باشیم که در این کارگروه‌ها همچنان تعامل صورت بگیرد با برنامه زمان‌بندی مشخص شده و کارگروه متشکل از اصناف و کارشناسان مالیاتی باشند.
 سیامک مهابادی، نماینده دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری نیز تصریح کرد: سامانه رهتاب یک مجری است و بر اساس دستورالعمل وزارت جهاد کشاورزی از سال گذشته که شورای سیاست‌گذاری آنجا تشکیل می‌شود با موضوع هوشمندسازی عمل می­کند. در زمان کمبود سال گذشته یکی از راه‌هایی که کار استان نجات پیدا کرد همین بود که این سامانه از ریز تناژها اطلاع داشت. موضوع این است که مالیات بر خرده‌فروشی چقدر باشد و ۱۰ درصد مورد تأیید نیست و خیلی زیاد است و باید حداکثر ۵ درصد باشد. اداره کل امور مالیاتی یا خودش و یا از طریق جهاد کشاورزی میانگین قیمت را استعلام و اخذ کند.
 مظاهر سعیدی، معاون اداره کل امور مالیاتی استان اصفهان نیز بیان کرد: بر اساس دستگاه‌های کارت‌خوان بانکی الان فروش تقریباً مشخص است، باید هزینه‌ها هم بر اساس فاکتورهای هزینه مشخص باشد و از عدد فروش کم کنیم و برسیم به سود یک واحد، چون هیچ واحد صنفی نیست که بتواند مدارک هزینه‌ای‌اش را به مالیات اعلام کند.
 وی در ادامه افزود: از سال ۱۴۰۳ همه مشمول سامانه مودیان پایانه‌های فروشگاهی خواهند شد، بحث اجرایی و مشکلاتی را که دارد اگر کنار بگذاریم؛ اما بالاخره باید اجرا شود و مشکلات این چنینی حل می‌شود. با سامانه مودیان تمام خرید و فروش‌ها ثبت می‌شود و مستند هست و سازمان مالیات اجازه ندارد از مودی بخواهد دفتر ارائه کند و حق مراجعه به مودی را نداریم و در همان سامانه سود، هزینه‌ها و فروش مشخص است یا خود شخص در اظهارنامه برآوردی وارد می‌کند و حسابدار هم نمی‌خواهد.
 روح اله میرزا امیری، مدیر اجرائی دبیرخانه شورای گفتگو نیز گفت: ما نمی‌خواهیم به‌صورت موردی هر کسی در مسیر اعتراض قرار گیرد، چون ازدیاد پرونده را تحمیل می‌کند و هر کسی با اعتراضش نتیجه متفاوتی از دیگری اخذ می‌کند و موجب عدم وحدت رویه می‌شود، ما دنبال راهکار کوتاه‌مدت هستیم، قطعاً از پیشنهادهای ما این خواهد بود که این عدد سود ریالی را باید تبدیل به ضریب عددی کنیم و می‌تواند کار کارشناسی مشترک ستاد تنظیم بازار و شورای گفتگو باشد.
 محمدعلی فروغی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان گوشت سفید، پرنده و ماهی­های تزیینی نیز اظهار داشت: از اوایل ۱۴۰۱ در جلساتی با مسئولان جهاد و استانداری گفتند وضعیت مرغ بد است و به خانوار فشار می‌آید دولت قیمت گذاشته ۵۹۵۰۰ و می­خواهیم این را بین شما و مرغدار و کشتارگاه تقسیم کنیم. از سود شما کم می‌کنیم یک مقدار از سود کشتارگاه می‌زنیم و این مقداری که از شما می‌زنیم می‌دهیم به مرغدار که برود دنبال جوجه‌ریزی‌اش و قرار بود برای دو هفته باشد؛ اما الان دو سال است روی این قیمت ایستاده‌ایم در این باره توافق شد و صورت‌جلسه‌ای نداشته؛ چون با ۶ درصد مغایر بود، اما قرار بود مقطعی باشد.
 علی کردگاری، رئیس اتحادیه صنف محصولات نساجی اصفهان نیز تصریح کرد: قیمت ماشین‌آلات نساجی نسبت به سال‌های قبل بسیار زیاد شده است؛ مثلاً از ۴۰ میلیون به ۷۰۰ میلیون رسیده است و به‌هیچ‌عنوان کارخانه جدیدی نمی‌توان اضافه کرد. ما در اصفهان ۴ قطب داریم: کردآباد، درچه، خمینی‌شهر و دهق. در بعضی مناطق که ۱۳۰ کارخانه بود الان به حدود ۳۰ عدد رسیده است، در سال حدود ۵/۳ میلیون دلار تاناکورا وارد کشور می‌شود. یک ماشین نساجی ۵۰ هزار یورو است و تأسیس یک کارخانه کوچک با ۶ ماشین قدیمی بالای ۱۰ میلیارد سرمایه می‌خواهد.
 احمدرضا نوابی، بازرس اتحادیه صنف محصولات نساجی اصفهان همچنین اظهار کرد: در سازمان امور مالیاتی کدی وجود دارد که در قسمت «سایرین پارچه» برای ما ضریب در نظر گرفته‌اند؛ یعنی با پیراهن و فاستونی یکسان در نظر گرفته شده است. در سال ۹۷ قیمت مواد اولیه نخ پنبه‌ای ۱۳ هزار تومان بوده امروز ۱۶۰ هزار تومان است، آیا درآمد و سود ما هم ۱۲ برابر شده است؟ کارخانه‌ها بین ۷۰ تا ۲۰۰ متر هستند و چیزی به‌عنوان حسابدار و دفتر وجود ندارند. یک عده به دلایلی که مثلاً پارچه تنظیف به ذوب‌آهن می‌فروشند مجبورند به شرکت فاکتور بدهند این فاکتور در دارایی می‌آید و با ضریب ۱/۶ مالیات حساب می‌شود. باید برای صنف ما که بافندگی ماکویی است یک کد جدید تعریف شود.
 سعید بلاش، نایب‌رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان محصولات نساجی اصفهان نیز بیان کرد: بحث ما یک بحث ملی است، ما الان ماشین‌آلات اسقاطی از ترکیه می‌خریم، چون برای ما نمی‌صرفد؛ مثلاً پارچه را چقدر بفروشیم که هم سود سرمایه‌ای که برای خرید ماشین‌آلات هزینه کردیم محاسبه شود هم درآمدزایی برای ما داشته باشد و هم مالیات بدهیم. باید سن ورود ماشین‌آلات را کمتر کنیم؛ مثلاً از ۲۰۰۵ اجازه ورود داده شود و هم اینکه معافیت مالیاتی را شاملش کنیم. ما به کمک تحلیل می‌توانیم سود خالص واحدهای صنفی نساجی را محاسبه کنیم و ضریبی در بیاوریم تا مالیات با آن ضریب محاسبه شود و افراد برای تولید ترغیب شوند، یا مانند کشورهای خارجی کسانی که ماشین‌آلات بافندگی وارد می‌کنند ۵ تا ۸ سال از مالیات معاف شوند.